Δεκαέξι Έλληνες φιγουράρουν μεταξύ των 100 ισχυρότερων ανθρώπων της παγκόσμιας ναυτιλίας στη λίστα της ναυτιλιακής επιθεώρησης TradeWinds, που δημοσιεύτηκε αυτή την εβδομάδα με την ευκαιρία της έκθεσης των Ποσειδονίων. Το γεγονός δεν εκπλήσσει αφού ο ελληνικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως, καλύπτοντας το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Η λίστα του TradeWinds με τίτλο «Power 100» δεν μετρά μόνο μεγέθη στόλου, αλλά και το συνολικό αποτύπωμα των προσωπικοτήτων στον κλάδο. Η λίστα συγκροτήθηκε μετά από διαβουλεύσεις μεταξύ πολλών συμμετεχόντων στη ναυτιλία και όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το TradeWinds, σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να υπάρχουν κενά, καθώς η ναυτιλία παραμένει σε μεγάλο βαθμό μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Κάτι που καθιστά δύσκολη την αξιολόγηση της ισχύος πολλών.
Πολλοί από αυτούς που βρίσκονται στη λίστα των 100 ισχυρών της ναυτιλίας είναι ακόμα ισχυρότεροι σε άλλους κλάδους, ενώ κάποιοι μπορεί να μην συμπεριλήφθηκαν λόγω της ιδιωτικότητας με την οποία περιβάλλουν τις δραστηριότητές τους. Ασφαλώς λείπουν βαρυσήμαντα ελληνικά ονόματα, αλλά σε κάθε περίπτωση η αξιολόγηση ανήκει στο TradeWinds, που όπως ξεκαθαρίζει χρησιμοποιεί και υποκειμενικά κριτήρια.
Με δεδομένη, όμως, την επιρροή της εν λόγω εβδομαδιαίας ναυτιλιακής επιθεώρησης στον κλάδο, η λίστα που δημοσιεύει διαθέτει αυξημένο ειδικό βάρος. Την πρώτη θέση στη λίστα έχει ο Νορβηγός δισεκατομμυριούχος εφοπλιστής John Fredriksen του οποίου η περιουσία εκτιμάται ότι μπορεί να αγγίζει ακόμα και τα 11 δισ. δολ.
4ος ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΣΗΣ: Maran Tankers, Αθήνα, Λονδίνο
Ο Γιάννης Αγγελικούσσης χαρακτηρίζεται χαμηλού προφίλ εφοπλιστής. Ελέγχει σύμφωνα με το TradeWinds κοντά στα 100 πλοία, τόσο δεξαμενόπλοια όσο και φορτηγά, αλλά και άλλα πλοία ειδικών τύπων όπως μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Το 1987 εισήγαγε εταιρεία συμφερόντων του στη Wall Street σηκώνοντας το ποσό των 45 εκατ. δολαρίων, μία από τις πρώτες δημόσιες εγγραφές ναυτιλιακής επιχείρησης που άφησε εποχή. Μέχρι το 2001 ο Γιάννης Αγγελικούσσης και η αδερφή του Άννα λειτουργούσαν από κοινού την εταιρεία και διατηρούν ακόμα άριστες σχέσεις σύμφωνα με το TradeWinds. Η αδερφή του Άννα μαζί με το σύζυγό της Χρήστο Κανελλάκη, έχει πια τη δικιά της ναυτιλιακή την Alpha Tankers και Freighters. Κατάγεται από τη Χίο και ζει στο Λονδίνο.
11ος ΠΙΤΕΡ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ: General Maritime Corp., Νέα Υόρκη
Είναι αυτοδημιούργητος και έχει μεγαλώσει εξ ολοκλήρου στην Αμερική. Ελέγχει σήμερα 4 εισηγμένες ναυτιλιακές επιχειρήσεις, των οποίων η κεφαλαιοποίηση υπερβαίνει τα 2 δισ. δολάρια. Πρώην στέλεχος επενδυτικής τράπεζας και ναυλομεσίτης στο παρελθόν μπήκε στη ναυτιλία το 1987 και στη Wall Street το 2001.
14ος ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΚΟΣ και οικογένεια, Tsakos Energy, Αθήνα
Τα συμφέροντα της οικογένειας Τσάκου, ιδιωτικές επιχειρήσεις και εισηγμένες ελέγχουν σύμφωνα με το TradeWinds 80 πλοία. Ο πατριάρχης της οικογένειας Παν. Τσάκος χρησιμοποιεί με περηφάνια τον τίτλο του καπετάνιου, καθώς όπως αναφέρει το TradeWinds ξεκίνησε από ναύτης και βήμα-βήμα απέκτησε το πρώτο του πλοίο το 1970. Ο γιος του Νίκος είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης ΤΕΝ, ενώ η κόρη του Μαρία εργάζεται περισσότερο στο εκτός χρηματιστηρίου σκέλος του ομίλου.
Απασχολείται επίσης έντονα στο Ίδρυμα Μ. Τσάκου στην Ουρουγουάη, έναν πολιτιστικό οργανισμό που αποσκοπεί στη σύσφιγξη σχέσεων μεταξύ της Ελλάδας και της Νοτίου Αμερικής. Στην Ουρουγουάη άλλωστε στα μέσα του ‘70 ο Παν. Τσάκος αγόρασε ναυπηγείο στο Μοντεβιδέο.
16ος ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Dryships, Αθήνα
Ο Γιώργος Οικονόμου θεωρείται από τους πιο ικανούς επιχειρηματίες της ναυτιλίας αναφορικά με τις ικανότητές του στη διαχείριση εισηγμένων επιχειρήσεων. Οι διακυμάνσεις των τιμών σε εισηγμένες εταιρείες συμφερόντων του έχουν προσελκύσει και αυστηρή κριτική. Σε κάθε περίπτωση ο Γιώργος Οικονόμου σήμερα ελέγχει τόσο την εισηγμένη Dryships όσο και ιδιωτικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις του.
Συνολικά φέρεται να διαχειρίζεται περί τα 113 πλοία συμπεριλαμβανομένων ορισμένων ιδιοκτησίας τρίτων. Σύμφωνα με το TradeWinds τα συμφέροντά του επεκτείνονται και στο real estate, ενώ σε προσωπικό επίπεδο θεωρείται μεγάλος συλλέκτης έργων μοντέρνας τέχνης.
20ος ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Int. MaritimeOrganisation, Λονδίνο
Γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), του σκέλους του ΟΗΕ που θεσμοθετεί κανόνες για την παγκόσμια ναυτιλία, έχει επιβλέψει το θεσμικό αυτό κομμάτι εδώ και χρόνια με επιτυχία εισάγοντας ρηξικέλευθους κανονισμούς για την ασφάλεια και το περιβάλλον. Πολύπειρος διπλωμάτης, χειροκροτείται από πολλούς για τη ρεαλιστική προσέγγιση των ζητημάτων.
Ο 71χρονος προέρχεται από παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια της Ελλάδας με καταγωγή από το Γαλαξίδι. Υπηρέτησε και στο Λιμενικό φτάνοντας στο βαθμό του αντιναυάρχου. Θεωρείται δεινός κολυμβητής, λάτρης της ναυτικής ιστορίας και οπαδός της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, αναφέρει χαρακτηριστικά το TradeWinds.
21η ΑΘΗΝΑ ΜΑΡΤΙΝΟΥ: Thenamaris/ EasternMediterranean, Minerva, Αθήνα
Το όνομα Μαρτίνος είναι από τα γνωστότερα στην παγκόσμια ναυτιλία. Η πρώτη ναυτιλιακή της οικογένειας όπως αναφέρει το TradeWinds, η Thenamaris, αποτελεί το πνευματικό παιδί της Αθηνάς Μαρτίνου. Την εταιρεία διαχειρίζεται τώρα ο Κωνσταντίνος Μαρτίνος. Το 1990 ο Θανάσης Μαρτίνος ίδρυσε μόνος του την Eastern Mediterranean, ενώ το 1998 ο νεότερος Ανδρέας ίδρυσε την Minerva.
Μεταξύ τους οι τρεις αυτές επιχειρήσεις ελέγχουν περισσότερα από 100 πλοία, τόσο δεξαμενόπλοια όσο και φορτηγά. Η Αθηνά Μαρτίνου, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, θεωρείται σιδηρά κυρία με ευγενική καρδιά. Στην όγδοη δεκαετία της ζωής της σήμερα εξακολουθεί να εργάζεται. Ο Θανάσης Μαρτίνος είναι ο πιο εξωστρεφής από τα τρία αγόρια, ενώ η αδελφή τους Ελένη φέρεται να έχει επίσης πλοία υπό τη διαχείριση της Thenamaris.
23ος ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ: Dynacom Tankers, Αθήνα
Χαμηλών τόνων και ευγενικός ο Γιώργος Προκοπίου, αποτελεί έναν επιτυχημένο εφοπλιστή που ελέγχει περισσότερα από 11 εκατ. τόνους μεταφορικής δυναμικότητας αλλά και μια αυτοκρατορία ακινήτων. Ξεκίνησε τη ναυτιλία μαζί με τον αδελφό του Δημήτρη, ο οποίος σήμερα ελέγχει την Centrofin. Το 1991 ίδρυσε τη δικιά του Dynacom.
Από το 2000 η εταιρεία μπήκε σε διαδικασία ανανέωσης στόλου, κατά την οποία πούλησε 50 δεξαμενόπλοια μέχρι το 2007, ενώ παράλληλα παρήγγειλε 67 καινούργια σε ναυπηγεία. Σήμερα ο στόλος του Προκοπίου έχει μέση ηλικία μόλις 3 ετών, ενώ τελευταία έχει επιστρέψει και στα φορτηγά πλοία με την εταιρεία του Sea Traders που έχει 10 πλοία. Οι πληροφορίες θέλουν τα συμφέροντά του στα ακίνητα να εκτείνονται πέρα από την Ελλάδα σε όλη την Ευρώπη και ειδικά στις νότιες χώρες.
25ος ΚΑΠΤΕΝ ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ και οικογένεια, Costamare, Αθήνα
Ο Πελοποννήσιος καπετάνιος έκτισε την αυτοκρατορία του ξεκινώντας από την ίδρυση της Costamare το 1975. Σήμερα ελέγχει έναν από τους μεγαλύτερους ανεξάρτητους στόλους πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με 45 σκάφη σύμφωνα με το TradeWinds. Σταδιακά έχει περάσει την καθημερινή διαχείριση των συμφερόντων του στους γιους του Αχιλλέα και Κωστή.
Ο πρώτος ασχολείται με τη ναυτιλία, ενώ ο δεύτερος κυρίως με την επένδυση στο Costa Navarino στην Πελοπόννησο, την μεγαλύτερη κατά πολλούς τουριστική ανάπτυξη στην Ευρώπη αξίας 1,2 δισ. ευρώ, η οποία αποτελείται από πολυτελή ξενοδοχεία. Το πρώτο τμήμα της άνοιξε τον προηγούμενο μήνα και περιλαμβάνει δύο πεντάστερα ξενοδοχεία, γήπεδο του γκολφ με 18 τρύπες και συνεδριακό 2.000 ατόμων.
31ος ΠΕΤΡΟΣ Γ. ΛΙΒΑΝΟΣ: CeresShipping, Αθήνα
Από τη στιγμή που ο γεννηθείς στις ΗΠΑ Πέτρος Γ. Λιβανός ανέλαβε τα ηνία της ναυτιλιακής Ceres, της εταιρείας που ίδρυσε ο πατέρας του Γεώργιος, έδειξε μια ιδιαίτερα καινοτόμο για τα ελληνικά δεδομένα επιχειρηματική κουλτούρα, σχολιάζει το TradeWinds. Σήμερα την επιχείρηση Ceres Hellenic έχει διαδεχθεί ένα σύνθετο πλέγμα συμμετοχών που ο Πέτρος Γ. Λιβανός ελέγχει σε διάφορες επιχειρήσεις, στις οποίες είναι μέλος.
47ος ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Metrostar, Αθήνα
Ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος έχει χτίσει το προφίλ του περισσότερο ως asset player, δηλαδή αγοραστής και πωλητής πλοίων, και λιγότερο ως μεταφορική ναυτιλιακή εταιρεία. Η ναυτιλιακή του επιχείρηση Metrostar ιδρύθηκε το 1996, όταν διαχώρισε τα συμφέροντά του από αυτά του αδελφού του Κωνσταντίνου. Τον Αύγουστο του 2000 έγινε πρωτοσέλιδο αγοράζοντας ταυτόχρονα 10 τάνκερ, ενώ 3 χρόνια αργότερα πούλησε ολόκληρο το στόλο των 19 τότε πλοίων στον Πέτρο Γεωργιόπουλο και δύο πλοία υπό ναυπήγηση στην Seres Hellenic. Ξανάχτισε τον στόλο του και τον ξαναπούλησε (17 συνολικά πλοία) τον Μάιο του 2006 για 735 εκατ. δολάρια.
Με την ίδια διαδικασία αύξησε πάλι τον αριθμό των πλοίων του, και τον Ιούλιο του 2007 πούλησε 9 φορτηγά έναντι 1 και πλέον δισ. δολ. στην Genco του Γεωργιόπουλου. Σήμερα συνεχίζει σύμφωνα με το TradeWinds την ίδια στρατηγική, ενώ έχει επεκταθεί και σε πλοία εξόρυξης πετρελαίου.
55ος ΒΑΡΔΗΣ ΒΑΡΔΙΝΟΓΙΑΝΝΗΣ και οικογένεια, Avin International, Αθήνα
Το όνομα Βαρδινογιάννης είναι γνωστό σε ολόκληρο τον ναυτιλιακό κόσμο, όμως η ποντοπόρος είναι μόνο ένας κλάδος από τα πολυάριθμα επιχειρηματικά συμφέροντα που ελέγχει η οικογένεια. Τα αδέλφια, έξι αγόρια και δύο κορίτσια, δημιούργησαν πλήθος επιχειρήσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό: στo πετρέλαιο, στις τράπεζες, στα ΜΜΕ, στα ακίνητα, στον αθλητισμό κ.α. Το ναυτιλιακό σκέλος του ομίλου, η Avin International, ελέγχει σήμερα περισσότερα από 20 πλοία, συμπεριλαμβανομένων πολλών υπό ναυπήγηση.
57η ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΦΡΑΓΚΟΥ: Navios, Αθήνα
Απόγονος ναυτιλιακής οικογένειας η ίδια έγινε ευρύτατα γνωστή το 2004 με τη δημόσια εγγραφή - «λευκή επιταγή», όπως χαρακτηρίστηκε, στη Wall Street, αναζωογονώντας μια επιχείρηση που ιδρύθηκε πριν από 50 χρόνια. Παρά την κρίση το τελευταίο ενάμισι έτος συνεχίζει την επέκταση του στόλου της.
67ος ΛΑΜΠΡΟΣ ΒΑΡΝΑΒΙΔΗΣ: Royal Bank of Scotland, Λονδίνο
Επικεφαλής της ναυτιλιακής μονάδας της Royal Bank of Scotland, είναι ο άνθρωπος που παρά την πρόσφατη τραπεζική κρίση, έχει κρατήσει ανοιχτές τις χρηματοδοτήσεις προς τη ναυτιλία. Το χαρτοφυλάκιο των δανείων προς τους Έλληνες εφοπλιστές, εκτιμάται ότι είναι της τάξης των 13 δισ. δολαρίων. Συνολικά οι χρηματοδοτήσεις της προς τη ναυτιλία στο ζενίθ πριν την κρίση έφταναν στα 30 δισ. δολ.
Στα τέλη του 2008 η τράπεζα πέρασε στον έλεγχο του βρετανικού δημοσίου. «Παρά την πιο βαθιά κρίση των τελευταίων 60 ετών και την παρολίγον κατάρρευση της τράπεζας, οι πελάτες του Βαρναβίδη πρέπει να του είναι ευγνώμονες καθώς διατήρησε την ψυχραιμία του και παρέμεινε ανοιχτός σε business, αναφέρει χαρακτηριστικά το TradeWinds.
75ος ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Capital Maritime/Crude Carriers, Αθήνα
Η επιρροή του χαρακτηρίζεται μεγάλη. Είναι επικεφαλής δύο εισηγμένων ναυτιλιακών και μιας ιδιωτικής. Η Capital Maritime and Trading που διαχειρίζεται τον στόλο όλων των εταιρειών, ελέγχει σήμερα 45 πλοία συμπεριλαμβανομένων πολλών νεόδμητων. Η Crude Carriers ξεκίνησε φέτος, έκανε τη δημόσια εγγραφή της το Μάρτιο και μέσα σε λίγους μήνες έχει ήδη έναν αξιοζήλευτο στόλο. Η Capital Products εισήχθη το 2007 και ελέγχει 18 δεξαμενόπλοια με μέση ηλικία μόλις 3,5 ετών. Κατάγεται από την Κρήτη όπως και αρκετοί άλλοι Έλληνες εφοπλιστές έχει συμμετοχές και σε άλλες επιχειρήσεις. Μεταξύ αυτών σημαντικό ποσοστό στις ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές επιχειρήσεις του Γιάννη Αλαφούζου.
85ος ΣΟΦΟΚΛΗΣ ΖΟΥΛΛΑΣ: Eagle Bulk, Νέα Υόρκη
Αν και δεν διαθέτει την αναγνωρισιμότητα άλλων Νεοϋορκέζων όπως ο Γεωργιόπουλος, ελέγχει 35 πλοία και έχει σε εξέλιξη ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ανάπτυξης στα 49 έως τα τέλη του 2011. Ο 44χρονος απόφοιτος του Χάρβαρντ ανήκει σε μια οικογένεια που διαθέτει παρουσία στον κλάδο από τη δεκαετία του 1950.
95ος ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΥΡΟΛΕΩΝ: Charles R Weber, Greenwich, Connecticut
O Βασίλης Μαυρολέων αντλεί την καταγωγή του από την Κάσο και είναι πολίτης τόσο της Ελλάδας όσο και των ΗΠΑ. Μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ των δύο χωρών και εδώ και 40 χρόνια θεωρείται από τους ισχυρότερους εφοπλιστές στην παγκόσμια ναυτιλία. Είναι μέλος στα διοικητικά συμβούλια δύο εισηγμένων επιχειρήσεων που έχτισε ο Πέτρος Γεωργιόπουλος και θεωρείται ένας από τους πιο διαβασμένους και κατατοπισμένους ανθρώπους της παγκόσμιας ναυτιλίας.