Τρίτη 31 Μαρτίου 2009

Διεκδίκηση μεταρρυθμίσεων... ... για τα αναπηρικά αυτοκίνητα

Η Μαρία Σφακιωτάκη σπουδάζει Ιατρική στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και έχει Νωτιαία Μυϊκή Ατροφία. Ως απόρροια της νόσου αυτής, η κινητικότητά της είναι σημαντικά ελαττωμένη και η αναπηρία της ισοδυναμεί με τετραπληγία. Με το άρθρο αυτό, στόχος της είναι να ενημερώσει την κοινότητα των Ελλήνων με αναπηρία αναφορικά με την προσπάθεια που έχει ξεκινήσει, διεκδικώντας από το κράτος τη διεύρυνση των ανεπαρκών διατάξεων που ισχύουν μέχρι και σήμερα για τα αναπηρικά αυτοκίνητα στη χώρα μας.

«Με αφορμή την ολοκλήρωση των σπουδών μου στο προσεχές μέλλον και υπερασπιζόμενη το δικαίωμά μου για μετέπειτα ισότιμη ένταξη στην αγορά εργασίας, διεκδικώ από το κράτος τις παρακάτω...
μεταρρυθμίσεις δεδομένου ότι οι νέες συνθήκες εργασίας συνδέονται με αυξημένες ανάγκες μετακίνησης που δεν είναι δυνατό να καλυφθούν από τις τοπικές συγκοινωνίες της Κρήτης -όπου και διαμένω-, καθώς αυτές είναι εντελώς απροσπέλαστες για πολίτες που μεταχειρίζονται αναπηρικά αμαξίδια.
Τα κύρια αιτήματα αφορούν στους εξής 3 άξονες:

1. Έγκριση τύπου οχήματος προηγμένης τεχνολογίας, κατάλληλου για οδηγούς με τετραπληγία.
Πρόκειται για όχημα που έχω οδηγήσει σε κέντρο αξιολόγησης αναπήρων οδηγών στη Μεγάλη Βρετανία (MAVIS: υπηρεσία αντίστοιχη του ΗΝΙΟΧΟΥ) και έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

• Όχημα τύπου mini van• Ο οδηγός εισέρχεται στο όχημα μαζί με το αναπηρικό του αμαξίδιο• Αυτόματη διάνοιξη πύλης εισόδου με τηλεχειριστήριο• Αυτόματη ανάκληση ράμπας διέλευσης με τηλεχειριστήριο• Αυτόματο σύστημα ακινητοποίησης αναπηρικού αμαξιδίου εντός του οχήματος• Εναλλακτικά συστήματα οδήγησης μέσω joystick και εύχρηστων, επικουρικών ηλεκτρονικών συστημάτων υψηλής τεχνολογίας.
Το συνολικό κόστος ενός τέτοιου οχήματος ανέρχεται στα 100.000 ευρώ.Στη Μ. Βρετανία οχήματα της κατηγορίας αυτής διατίθενται στους δικαιούχους μέσω ειδικά θεσπισμένου φορέα, εταιρικής ευθύνης (MOTABILITY Scheme: www.motability.co.uk). Με βάση το βρετανικό μοντέλο, ο δικαιούχος ανταλλάζει το εκεί «επίδομα κίνησης» (Higher Rate Mobility Component of D.L.A.: www.patient.co.uk/pdf/pilsL337.pdf) με ειδικό συμβόλαιο περιορισμένου χρόνου (3 ετών) που του δίνει το δικαίωμα να αποκτήσει μέσω leasing και για όσο διαρκεί η σύμβαση, το αυτοκίνητο που αντιστοιχεί στο δικό του τύπο αναπηρίας.

Για το λόγο αυτό, και επειδή γνωρίζω ότι υπάρχουν αρκετοί νέοι άνθρωποι με αναπηρία στην Ελλάδα που έχουν την ίδια αγωνία και την ίδια λαχτάρα με εμένα να δημιουργήσουν κάτι στη ζωή τους και να ζήσουν όσο γίνεται πιο ανεξάρτητοι -ενώ την ίδια στιγμή, καθημερινά αντιμετωπίζουν τα ίδια αδιέξοδα στον τομέα των μετακινήσεων, που εν τέλει κυριολεκτικά τους ακινητοποιούν και τους αποθαρρύνουν να διεκδικήσουν τη ζωή που θέλουν να ζήσουν-, μέσα από αυτό το άρθρο, κάνω ανοιχτή έκκληση για βοήθεια.Μια φωνή εύκολα χάνεται μες στο πολύβουο σύστημα. Περισσότερες όμως, ακόμα και αδύναμες φωνές μαζί που διεκδικούν το ίδιο αίτημα είναι πιο πιθανό να κερδίσουν την προσοχή αυτών που πρέπει.

Σήμερα είμαι 30 ετών και έχω ζήσει ολόκληρη τη ζωή μου κάτω από συνθήκες σοβαρής αναπηρίας. Πολλές φορές τα πράγματα υπήρξαν πολύ δύσκολα και σκέφτηκα «να τα παρατήσω» γιατί «δεν πάει άλλο». Σύντομα όμως κατάλαβα ότι η ζωή εξακολουθεί να κυλά με ή χωρίς τον κάθε ένα από εμάς -ανεξαρτήτως αναπηρίας ή αρτιμέλειας- και γι’ αυτό κάθε φορά που γονατίζουμε πρέπει να βάζουμε τα χέρια μας μπροστά και να σηκωνόμαστε πάλι όρθιοι. Η αγάπη των οικογενειών μας και των φίλων μας έχει ανυπολόγιστη αξία. Όμως όταν δεν είμαι αυτόνομη αισθάνομαι να τους κρατάω πίσω και να τους πνίγω. Κατανοώ ότι με το δικό μου βαθμό αναπηρίας, ποτέ δεν θα είμαι απολύτως αυτόνομη. Αλλά ακόμα κι έτσι, ο βαθμός της δικής μου εξάρτησης μπορεί να έχει διαβαθμίσεις. Και ετούτη η προσπάθεια ακριβώς σε αυτό στοχεύει.

Στην ελαχιστοποίηση της δικής μου εξάρτησης από τους άλλους και στη βελτίωση του τρόπου ζωής μου, της ζωής της οικογένειάς μου και άλλων ανθρώπων με παρόμοιες αναπηρίες στην Ελλάδα.
Θα χαρώ να λάβω μηνύματα από οποιονδήποτε ενδιαφέρεται γι’ αυτό το θέμα και έχει κάποια πρόταση, ιδέα ή σκέψη για κάποια επόμενη συντονισμένη κίνηση από τη μεριά πια, της κοινότητας των Ατόμων με Αναπηρία.»

www.kraxtis-gr.blogspot.com