Μια νέα τάση δείχνει να διαμορφώνεται σιγά – σιγά στους μεγάλους ευρωπαϊκούς δημόσιους ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς.
Το θέμα έχει αρχίσει να έρχεται στη δημοσιότητα, ειδικά τώρα που στην Ισπανία καταργήθηκε η διαφήμιση στα δημόσια ΜΜΕ, ενώ κάτι τέτοιο ετοιμάζεται και για τη Γαλλία, όπου προς το παρόν υπάρχει απαγόρευση μετάδοσης διαφημίσεων μόνο στη βραδυνή ζώνη.
Χωρίς διαφημίσεις
Στην Ισπανία, η απόφαση της κυβέρνησης Θαπατέρο να καταργήσει τη μετάδοση διαφημίσεων από την 01/01/2010 και για τα δύο δημόσια κανάλια της χώρας φαίνεται πως της βγήκε σε καλό, αφού ανέβηκε η τηλεθέαση. Στο πρώτο μισό του Ιανουαρίου τα ποσοστά του TVE1 ανήλθαν στο 19,5% από το 16,6% που ήταν τον περασμένο Δεκέμβριο. Επιπλέον, η έλλειψη διαφήμισης στα δημόσια ΜΜΕ βελτίωσε τα έσοδα των ιδιωτικών καναλιών τα οποία όμως οφείλουν να συμμορφώνονται με τους κανόνες της Ε.Ε. Κάτι τέτοιο βέβαια στην Ισπανία δε συμβαίνει και η χώρα δεν αποκλείεται να παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παραβίαση του ορίου των 12’ διαφήμισης ανά ώρα προγράμματος. Την ίδια στιγμή στη Γαλλία έχει απαγορευθεί στα δημόσια ΜΜΕ η διαφήμιση μεταξύ 20.00 και 06.00, ενώ συζητάτε από το Νοέμβριο του 2011 να υπάρξει πλήρης κατάργηση της διαφήμισης.
Η Ευρώπη για το θέμα
Ένα τόσο σημαντικό ζήτημα δε θα μπορούσε παρά να φτάσει και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το ζωτικό σημασίας ρόλο των δημόσιων οπτικοακουστικών Μέσων για την κοινωνική, δημοκρατική και πολιτισμική ζωή στην Ένωση, εξέφρασε η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδια Επίτροπος για τις ψηφιακές τεχνολογίες κ. Νίλι Κρος απαντώντας σε γραπτή ερώτηση της επικεφαλής της ομάδας ευρωβουλευτών της Ν.Δ. κ. Μαριέττας Γιαννάκου σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις και τη διαφήμιση στους δημόσιους τηλεοπτικούς οργανισμούς. Η κ. Γιαννάκου έθεσε το ζήτημα της βιωσιμότητας των δημόσιων ΜΜΕ, ιδιαίτερα μετά και την απόφαση κάποιων χωρών να καταργήσουν τις διαφημίσεις τα κρατικά μέσα. Η κ. Κρος διαβεβαίωσε ότι τα κράτη μέλη είναι ελεύθερα να καθορίσουν τη μορφή και τους όρους της δημόσιας χρηματοδότησης των ραδιοτηλεοπτικών τους συστημάτων. Η Ολλανδή Επίτροπος είναι πεπεισμένη ότι όποια μέθοδος και να υιοθετηθεί για τη χρηματοδότηση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης (άμεση κρατική ενίσχυση, τέλη για τη χορήγηση αδείας, διαφημιστικά έσοδα), εκείνη θα συνεχίσει να παίζει σημαντικό ρόλο και τα κράτη – μέλη θα εξασφαλίσουν επαρκή χρηματοδότηση για να καλύψουν όλες τις δραστηριότητές της… Βέβαια αν στη χώρα μας καταργηθεί η διαφήμιση στην ΕΡΤ και κληθεί η Πολιτεία να καλύψει το κόστος με οικονομική ενίσχυση, αυτό ενδεχομένως να σημαίνει και αύξηση του ανταποδοτικού τέλους, που κανείς από τους καταναλωτές δε θα ήθελε να συμβεί…