Τις τελευταίες ενέργειες προκειμένου οι τρεις δραστηριότητες της Ο.Α. να περάσουν αρχικά κατά 49% στην ιδιοκτησία της Marfin Investment Group (MIG) προωθεί το ελληνικό δημόσιο.
Χθες κατατέθηκε στη Βουλή το κείμενο της σύμβασης μεταβίβασης των τριών εταιρειών της Ο.Α. (Πάνθεον, Τεχνικής Βάσης και Επίγειας Εξυπηρέτησης), των Ολυμπιακών Αερογραμμών και της εταιρείας Pantheon στην εταιρεία Marfin Investment Group.
Πρόκειται για ένα κείμενο 700 σελίδων, η συζήτηση του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει αύριο από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής με στόχο να έχει γίνει νόμος του κράτους πριν από το Πάσχα.
Βάσει της συμφωνίας, η υλοποίηση της οποίας άρχισε την περασμένη εβδομάδα με την υπογραφή μεταξύ του αντιπροέδρου της MIG κ. Α. Βγενόπουλου και του υπουργού Οικονομίας κ. Γ. Παπαθανασίου, σε πρώτη φάση η MIG αποκτά το 49% των τριών εταιρειών (πτητικό έργο, τεχνική βάση και επίγεια εξυπηρέτηση) και μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου το υπόλοιπο 51%. Έτσι, από την 1η Οκτωβρίου 2009 οι εταιρείες θα λειτουργούν υπό τον πλήρη έλεγχό της.
Παράταση
Σύμφωνα με το κείμενο της σύμβασης μπορεί να υπάρξει παράταση στην παραπάνω ημερομηνία, η οποία, ωστόσο, δεν αναμένεται να ξεπεράσει τις 15 εργάσιμες ημέρες και αυτό μόνο σε περίπτωση που κριθεί αναγκαία και μετά από συμφωνία με την Ε.Ε.
Στο αναλυτικό κείμενο της σύμβασης, περιλαμβάνονται οι λεπτομέρειες πώλησης των τριών εταιρειών της Ολυμπιακής στη Marfin Investment Group, όπως αυτές συμφωνήθηκαν ανάμεσα στις δύο πλευρές κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων που προηγήθηκαν, ορίζονται οι υποχρεώσεις των δύο πλευρών και καθορίζεται με ακρίβεια η διαδικασία που θα ακολουθηθεί κατά το μεταβατικό διάστημα πριν από το πέρασμα των εταιρειών στον όμιλο MIG.
Για την εξαγορά της εταιρείας πτητικού έργου «Πάνθεον» από την οποία θα ενοικιάσει το όνομα και το εμπορικό σήμα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, της εταιρείας τεχνικής βάσης καθώς και της εταιρείας επίγειας εξυπηρέτησης η MIG θα καταβάλλει στο ελληνικό δημόσιο ποσό 177,2 εκατομμυρίων ευρώ.
Το δικαίωμα χρήσης της εμπορικής ονομασίας «Ολυμπιακή», του λογότυπου και των κατατεθειμένων εμπορικών σημάτων έχει παραχωρηθεί από την Εταιρεία Σημάτων Ολυμπιακής αντί 30,7 εκατ. ευρώ. Τα σήματα παραχωρούνται για περίοδο 25 + 25 ετών, ωστόσο σε περίπτωση που περάσει τριετής περίοδος χωρίς αυτά να χρησιμοποιηθούν τότε αυτόματα θα επιστρέψουν στη δικαιοδοσία του ελληνικού δημοσίου.
Η χρονοθυρίδα (slot) στο αεροδρόμιο του Χίθροου του Λονδίνου αποτιμήθηκε ως το πλέον ακριβό slot της Ο.Α. αντί 9.970.588 ευρώ, ακολουθεί αυτό στο αεροδρόμιο Κένεντι της Νέας Υόρκης αντί 2.294.118 ευρώ.
Εναντι 882.353 ευρώ έχουν αποτιμηθεί τα slots σε Παρίσι και Μιλάνο, ενώ μικρότερες είναι οι αποτιμήσεις των υπολοίπων χρονοθυρίδων Ρώμη, Φραγκφούρτη, Λονδίνο (Γκάτγουικ), Βρυξέλες και Βουκουρέστι.
Δικαιώματα
Παράλληλα, η MIG εξαγοράζει τα δικαιώματα παροχής περιορισμένων υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης στα πέντε απελευθερωμένα ελληνικά αεροδρόμια (Ελευθέριος Βενιζέλος, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου και Κέρκυρας).
Επίσης η MIG εξαγοράζει τα δικαιώματα λειτουργίας του εμπορευματικού σταθμού (με αποτίμηση 10.724.000 ευρώ) και των εγκαταστάσεων εξοπλισμού επίγειας υποστήριξης στον ΔΑΑ (αποτίμηση 6.676.000 ευρώ) που λήγουν το 2026.
Σε ό,τι αφορά την περίπτωση της εταιρείας Τεχνικής Βάσης, η MIG εξαγοράζει τις μακροχρόνιες μισθώσεις για δύο υπόστεγα ΣΕΔ (Συντήρησης, Επισκευής και Διόρθωσης) και σχετικές εγκαταστάσεις που βρίσκονται στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, οι οποίες λήγουν το 2026 (με δυνατότητα παράτασης) σύμφωνα με τη Σύμβαση ΔΑΑ. Το Κτίριο 56 έχει αποτιμηθεί αντί 15.007.489 ευρώ, ενώ το κτίριο 57 έχει αποτιμηθεί έναντι 1.692.511 ευρώ.
Για πρόωρη συνταξιοδότηση προσανατολίζεται το 50% των εργαζομένων
Στο σύνολό τους οι πιλότοι κατέθεσαν βιογραφικά ώστε να συνεχίσουν να πετάνε με τη νέα Ο.Α.
Την πρόωρη συνταξιοδότησή τους από την Ο.Α. προσδοκούν σχεδόν οι μισοί από τους μόνιμους εργαζομένους στην εταιρεία, ενώ το ένα τέταρτο προσανατολίζεται σε μετατάξεις.
Οι πιλότοι φαίνεται ότι επιθυμούν να συνεχίζουν να δουλεύουν ακόμα και με ιδιωτικές συμβάσεις εργασίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει τα γραφεία ενημέρωσης προσωπικού, το 48% των εργαζομένων, ζήτησαν πληροφορίες για το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου και το 22% για τις μετατάξεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Η Πάνθεον
«Σάρκα και οστά» παίρνει η Πάνθεον, η αεροπορική εταιρεία που θα έχει το όνομα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, το ίδιο σήμα, αλλά θα λειτουργεί χωρίς το δημόσιο έλεγχο μια και από τις 31 Οκτωβρίου θα ανήκει εξ ολοκλήρου στην Marfin Investment Group.
Ήδη η εταιρεία απέκτησε και αναμορφώνει τα πρώτα γραφεία της στην οδό Βάρης - Κορωπίου, όπου αναμένεται να φιλοξενηθούν οι πρώτες δραστηριότητες, ενώ ξεκίνησε και η αξιολόγηση των βιογραφικών για να στελεχωθεί η νέα Ολυμπιακή Αεροπορία.
Εκτός από το νέο κτίριο η MIG:
Θα προχωρήσει στην εξαγορά κτηρίων από την παλιά Ο.Α. κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης. Ήδη, βέβαια, έχει στην κατοχή της το κτήριο της Ολυμπιακής Αεροπορίας στο Ελ. Βενιζέλος, καθώς η εξαγορά του περιέχεται στην αρχική συμφωνία εξαγοράς του πτητικού έργου.
Διαπραγματεύεται για τις μισθώσεις των νέων αεροσκαφών. Μέσα στους πρώτους καλοκαιρινούς μήνες η εταιρεία θα έχει προχωρήσει στις πρώτες μισθώσεις ή εξαγορές, ενώ θα έχει ξεκαθαρίσει ποια θα είναι τα αεροσκάφη που θα διεκδικήσει κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης από την Ολυμπιακή Αεροπορία.
Θα διαπραγματευτεί με το ΕΔ και για τα ανταλλακτικά των αεροσκαφών, ώστε η νέα εταιρεία τεχνικής βάσης να είναι σε θέση να ξεκινήσει την αποκατάσταση βλαβών από την πρώτη ημέρα πλήρους λειτουργίας της νέας Ολυμπιακής Αεροπορίας.
Τα βασικά σημεία της συμφωνίας
Με την ψήφιση της συμφωνίας από τη Βουλή, η οποία αναμένεται πριν από το Πάσχα, περνάει το 49% των τριών εταιρειών από το ελληνικό δημόσιο στη MIG.
Σταδιακά γίνεται η μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων από τη μία εταιρεία στην άλλη.
1η Οκτωβρίου μεταβιβάζεται το 100% των τριών εταιρειών στη MIG.
Η νέα εταιρεία εξαγοράζει περιουσιακά στοιχεία της παλιάς κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης.