Όλο και περισσότερες χώρες ακολουθούν το παράδειγμα της Γαλλίας, της Σουηδίας και της Νότιας Κορέας στην αντιμετώπιση της παράνομης μουσικής στο Διαδίκτυο σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της μουσικής βιομηχανίας.
«Πολλές χώρες ετοιμάζουν μία σταδιακή απάντηση, αλλά περιμένουν να δουν τα αποτελέσματα που θα έχουν τέτοιες πολιτικές σε άλλες χώρες», δήλωσε ο Εμερίκ Πίτσεβιν, σύμβουλος της αγοράς, σε ετήσιο συνέδριο της μουσικής βιομηχανίας που ολοκληρώνει τις εργασίες του την ερχόμενη Τετάρτη.
Οι πωλήσεις, σε παγκόσμιο επίπεδο, παρουσιάζουν κάμψη 30% από το 2004, που οφείλεται σε μεγάλο μέρος στην πειρατεία, σύμφωνα με στοιχεία της IFPI. Η Γαλλία είναι από τις χώρες που έχουν υιοθετήσει την πολιτική της σταδιακής απάντησης, που ξεκινάει με την προειδοποίηση του χρήστη που κατεβάζει παράνομα μουσική στον υπολογιστή του, μέχρι την κλήση του στο δικαστήριο, σε τελευταίο στάδιο.
Η Νότια Κορέα είναι η μόνη χώρα στον κόσμο που εφαρμόζει συστηματικά αυτή την πολιτική, από τον Ιούλιο του 2009. Στοιχεία της IFPI δείχνουν ότι η κίνηση είχε σημαντική επίπτωση στις πωλήσεις ψηφιακής μουσικής, που αυξήθηκαν κατά 53% τους πρώτους 9 μήνες του 2009. Η Σουηδία, στο μεταξύ, υιοθετεί την πιο σκληρή στάση, υιοθετώντας την πιο σκληρή στάση και λαμβάνοντας νομικά μέτρα ενάντια στο παράνομο κατέβασμα αρχείων μέσω της ιστοσελίδας Pirate Bay.
Η χώρα έχει ωφεληθεί ακόμη από τη μεγάλη επιτυχία υπηρεσιών streaming μουσικής, όπως το Spotify, που βοήθησε τις πωλήσεις να αυξηθούν κατά 98% και τις πωλήσεις CD κατά 1,9%. Η γαλλική μουσική αγορά ενισχύθηκε σημαντικά στο δεύτερο εξάμηνο του 2009 με τις ειδήσεις για εφαρμογή νόμου σκληρής αντιμετώπισης της πειρατείας. Το πρόγραμμα δύο σταδίων - αρχική προειδοποίηση, δράση σε επόμενο βήμα - βρήκε απήχηση μέχρι και σε μακρινές χώρες, όπως η Νέα Ζηλανδία, που μελετά την εφαρμογή παρόμοιων μέτρων.
Η Βρετανία αναζητά τρόπους ενίσχυσης των μέτρων καταπολέμησης της μουσικής πειρατείας, κλίνει ωστόσο προς μία πιο χαλαρή προσέγγιση. «Η ιδέα είναι η προειδοποίηση των χρηστών που παρανομούν και η αναμονή της αντίδρασης πριν την εφαρμογή κυρώσεων.», εξήγησε ο Πίτσεβιν.
Στο MIDEM, το μεγαλύτερο ετήσιο συνέδριο της μουσικής βιομηχανίας, το θέμα της πειρατείας προκάλεσε έντονες συζητήσεις και αντιδράσεις. Μία ένωση μουσικών, η Featured Artists Coalition (FAC), που περιλαμβάνει συγκροτήματα όπως οι Pink Floyd, οι Blur και οι Radiohead, εμφανίζονται σκεπτικοί σε ότι αφορά την αποτελεσματικότητα δραστικών μέτρων κατά της πειρατείας, στάση που ενόχλησε πολλούς άλλους καλλιτέχνες και ιθύνοντες της μουσικής βιομηχανίας.
Στην Ισπανία, όπου 31% των χρηστών κατεβάζουν παράνομα μουσική σε συστηματική βάση, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, η κυβέρνηση φαίνεται διστακτική να έρθει σε ευθεία αντιπαράθεση με τους καταναλωτές. Η ισπανική κυβέρνηση έχει σχεδιάσει νομοσχέδιο που θα προβλέπει το κλείσιμο των ιστοσελίδων που επιτρέπουν το παράνομο κατέβασμα μουσικής, αλλά και αυτό έχει αντιμετωπίσει την έντονη αντίδραση της αντιπολίτευσης.
Στην Ιαπωνία και τις ΗΠΑ, η μουσική βιομηχανία έχει επιλέξει το δρόμο της διαπραγμάτευσης συμφωνιών απευθείας με τους παρόχους υπηρεσιών Ίντερνετ. Η προσέγγιση αυτή πάντως απέτυχε τόσο στη Βρετανία όσο και στην Ισπανία, εξαιτίας του φόβου των παρόχων για απώλεια χρηστών. Στον Καναδά από την άλλη, η ένωση συνθετών και στιχουργών επιχειρεί να διαπραγματευτεί με τους ISP μία συμφωνία παροχής άδειας για τους χρήστες που θέλουν να κατεβάζουν μουσική.
«Δεν υπάρχει κάτι κακό στο να μοιράζονται οι χρήστες τη μουσική μεταξύ τους, αυτό ήταν άλλωστε ζητούμενο. Το πρόβλημα είναι ότι δεν πληρωνόμαστε και πρέπει να βρούμε ένα τρόπο για να υπάρχουν έσοδα από αυτή τη συμπεριφορά των χρηστών», δήλωσε ο επικεφαλής των Καναδών στιχουργών και συνθετών, Έντι Σβάρτζ.