Σε "συναινετική κίνηση καλής θέλησης", όπως τη θεωρεί η ίδια, και υπό την απειλή της πιθανής συμφωνίας του Ρόμπερτ Μέρντοκ με την μηχανή αναζήτησης Bing της Microsoft, η Google δηλώνει ότι οι εκδότες θα μπορούν πλέον να θέτουν όριο στον αριθμό των δωρεάν ειδήσεων που οι χρήστες του Διαδικτύου διαβάζουν μέσω της Google. Υπενθυμίζεται όμως ότι οι εκδότες διεκδικούν να πληρώνει η Google για το περιεχόμενό τους που εμφανίζεται στις σελίδες της, άρα δεν πρόκειται για πραγματική υποχώρηση αλλά για διευκόλυνση των εκδοτών να θέτουν περιορισμούς στην πρόσβαση του περιεχομένου τους μέσω της Google.
Η διευκόλυνση παρέχεται μετά τις αντιδράσεις πολλών οργανισμών μέσων ενημέρωσης (ιδίως από την πλευρά της News Corp. του Ρ.Μέρντοκ αλλά και του Associated Press) ότι η Google επωφελείται οικονομικά με διαφημιστικά έσοδα από τη δωρεάν διάθεση του ειδησεογραφικού περιεχομένου τους.
Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα «First Click Free» («Δωρεάν το Πρώτο Κλικ») της Google, οι εκδότες θα μπορούν, πλέον, να εμποδίζουν την απεριόριστη πρόσβαση στις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες. Οι χρήστες που κάνουν «κλικ» σε περισσότερες (πχ, από πέντε) ειδήσεις την μέρα, θα κατευθύνονται σε σελίδες συνδρομής για να πληρώσουν την περαιτέρω πρόσβαση, σύμφωνα με το BBC και το Γαλλικό Πρακτορείο.
«Προηγουμένως, κάθε 'κλικ' από έναν χρήστη ήταν δωρεάν. Τώρα αλλάξαμε το πρόγραμμα, ώστε οι εκδότες να μπορούν να θέτουν ένα πλαφόν μέχρι πέντε σελίδες ημερησίως, πέρα από τις οποίες θα απαιτείται συνδρομή από τους χρήστες», δήλωσε εκπρόσωπος της Google.
Από την άλλη πλευρά, σε νέες δηλώσεις του, ο 78χρονος μεγιστάνας των ΜΜΕ, Ρούπερτ Μέρντοκ, τόνισε ότι «οι εφημερίδες πρέπει να κάνουν καλύτερη δουλειά στο να πείσουν τους καταναλωτές ότι η υψηλής ποιότητας και αξιόπιστη ιδησεογραφία δεν προσφέρεται δωρεάν».
Πρόσθεσε ότι «η καλή δημοσιογραφία είναι ένα ακριβό προϊόν» και επανέλαβε την πρόθεσή του να αρχίσει να χρεώνει την πρόσβαση στους διαδικτυακούς τόπους των μέσων ενημέρωσης που ελέγχει μέσω της News Corp.
Ο Ρ.Μέρντοκ επιτέθηκε ξανά σε υπηρεσίες όπως το Google, λέγοντας ότι «τρώνε από τα έτοιμα», καθώς εκμεταλλεύονται «τις σκληρές προσπάθειες και τις επενδύσεις των άλλων» εκδοτών.
«Για να το πω με αγένεια, αυτό είναι κλοπή», είπε και παραδέχθηκε ότι «το παλαιό επιχειρηματικό μοντέλο που βασίζεται μόνο στη διαφήμιση, είναι νεκρό», τονίζοντας ότι «στο μέλλον, στο νέο επιχειρηματικό μοντέλο, θα χρεώνουμε τους καταναλωτές για τις ειδήσεις που παρέχουμε στους ειδησεογραφικούς διαδικτυακούς τόπους μας».
«Μερικοί επικριτές λένε ότι οι άνθρωποι δεν θα πληρώνουν. Πιστεύω ότι θα το κάνουν», πρόσθεσε.