Παρασκευή 25 Δεκεμβρίου 2009

Αγωγές για τα «πράσινα» τέλη

Τα υπέρογκα ποσά για «πράσινα» τέλη που σε πολλές περιπτώσεις αγγίζουν και τα 1.000 ευρώ για αυτοκίνητα δεκαπενταετίας και εικοσαετίας οδηγούν πολλούς ιδιοκτήτες ΙΧ αυτοκινήτων να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη.

Την ίδια στιγμή, πολλοί άλλοι καταθέτουν τις πινακίδες κυκλοφορίας των αυτοκινήτων τους στις ΔΟΥ ώστε να γλιτώσουν τα χρήματά τους. Τέλη και ειδικός φόρος για τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα επηρεάζουν σημαντικά τον οικογενειακό προϋπολογισμό χιλιάδων νοικοκυριών που αδυνατούν να ανταποκριθούν στα ποσά αυτά.

«Το αυτοκίνητο ρυπαίνει όταν λειτουργεί και όχι όταν είναι... ακινητοποιημένο», λέει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γ. Λεχουρίτης.

Οι καταγγελίες που έχουν φτάσει μέχρι τώρα στο Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) ξεπερνούν τις 10.000 και τις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί ομαδική αγωγή κατά της απόφασης των υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών για την αύξηση των «πράσινων» τελών που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούν και το 100%.

«Υποσχόμαστε να την προσβάλουμε δικαστικά και να την καταργήσουμε, καθώς -μεταξύ άλλων- προσβάλλει ευθέως τη διάταξη του άρθρου 4&5 του Συντάγματος που προβλέπει ότι: «Οι Ελληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους»», μας λέει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης.

«Εδώ δεν έχουμε μόνο πλήρη παραβίαση του Συντάγματος και βασικών αρχών του δικαίου (αφού το περιβάλλον είναι δημόσιο αγαθό και το τέλος είναι φόρος), αλλά και πλήρη αντιστροφή και διαστροφή της συνταγματικής διάταξης και παραβίαση της συνταγματικής τάξης, εδώ έχουμε δημόσια τέλη και δυσανάλογη εισφορά των αδυνάμων», εξηγεί.

Οι καταγγελίες από χιλιάδες πολίτες που καλούνται να πληρώσουν τόσα μεγάλα ποσά, τη στιγμή μάλιστα που τα ΙΧ αυτοκίνητά τους έχουν περάσει από ΚΤΕΟ και έχουν και την κάρτα καυσαερίων, καθημερινά αυξάνονται.

Η καταβολή για τα «πράσινα» τέλη έχει να κάνει με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, ενώ ο ειδικός φόρος αλλάζει ανάλογα με τα κυβικά.

Την ίδια στιγμή, πολλοί ιδιοκτήτες ΙΧ παραδίδουν τις πινακίδες των αυτοκινήτων τους στις εφορίες προκειμένου να μην πληρώσουν τα τέλη, αφού αν τα πουλούσαν θα κέρδιζαν 400 και 500 ευρώ, ποσό πολύ μικρότερο από τα τέλη που θα υποχρεούνταν να καταβάλουν, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν τα 1.000 ευρώ.

Το παλιό δεν συμφέρει
Το αδιαχώρητο επικράτησε τις προηγούμενες ημέρες σε ΔΟΥ της Θεσσαλονίκης όπου έχουν κατατεθεί 900 πινακίδες.

«Τους μη έχοντες θα τους οδηγήσουν στις τράπεζες για να πάρουν δάνειο και να αγοράσουν καινούργιο αυτοκίνητο, διότι πλέον το παλιό και με την τεράστια αύξηση των ασφαλίστρων δεν συμφέρει να διατηρείται.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ιδιοκτήτη ΙΧ με έτος κυκλοφορίας το 1973. Καλείται να πληρώσει 580 ευρώ για τέλη, 150 ευρώ ειδικό φόρο και 300 ευρώ περιβαλλοντικά τέλη. Σύνολο 1.030 ευρώ! Αλλη περίπτωση ιδιοκτήτη με ΙΧ του 2004. Καλείται να πληρώσει τέλη 580 ευρώ, έκτακτη εισφορά 150 ευρώ και περιβαλλοντικά τέλη 100 ευρώ. Σύνολο 830 ευρώ.

Υπάρχουν και περιπτώσεις που ο ιδιοκτήτης δεν πληρώνει τον ειδικό φόρο, όπως στην περίπτωση ιδιοκτήτη με ΙΧ του 1998 που θα πληρώσει 200 ευρώ για τέλη κυκλοφορίας και 100 ευρώ για περιβαλλοντικά τέλη.

Εκτός όμως από τους ιδιοκτήτες των ΙΧ, υψηλά ποσά καλούνται να πληρώσουν και οι έμποροι-εισαγωγείς, καθώς και οι εταιρείες leasing, αφού για 50 αυτοκίνητα ο μέσος όρος των τελών για το 2010 κυμαίνεται στα 12.500 ευρώ, ενώ αν λάβουμε υπ’ όψιν και τα ΙΧ υψηλού κυβισμού, το κόστος ανεβαίνει στα 20.000 ευρώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΙΝΚΑ
Γιατί υπάρχουν οι κάρτες καυσαερίων;

«Η αιτιολογία των ρύπων δεν έχει καμία βάση και αντικρούεται με δεκάδες επιχειρήματα που υπάρχουν στο μυαλό χιλιάδων θιγόμενων αδύναμων οικονομικά. Παραδείγματος χάρη, γιατί να έχουν τις κάρτες καυσαερίων, ή ποιο ΙΧ ρυπαίνει περισσότερο, το παλιό χιλιάρι ή το καινούργιο 2000 cc; Το αυτοκίνητο ρυπαίνει όταν λειτουργεί και όχι όταν δεν λειτουργεί. Κατά συνέπεια τα τέλη κυκλοφορίας σε όλους και η αύξησή τους δεν έχουν χαρακτήρα αποφυγής της ρύπανσης αλλά είναι τέλη, δηλαδή φόρος. Ούτε τα τέλη κυκλοφορίας, ίδια για όλους, έχουν την ίδια αντιστοιχία στη ρύπανση. Διότι δεν ρυπαίνει το ίδιο κάποιος που κάνει 1.000 χιλιόμετρα τον χρόνο, όποιο αυτοκίνητο κι αν έχει, με κάποιον που κάνει 60.000 χιλιόμετρα τον χρόνο, όποιο αυτοκίνητο κι αν έχει επίσης. Θα πρέπει να αιτιολογηθούν όλα αυτά, γιατί να πληρώσει ο πολίτης περιβαλλοντικά τέλη», θα πει ο κ. Λεχουρίτης.