Έλληνες και ξένοι τουρίστες, που επιλέγουν για τις διακοπές τους έναν από τους ουκ ολίγους τουριστικούς παραδείσους της χώρας, έρχονται αντιμέτωποι με την κόλαση της τιμής της αμόλυβδης που εν πολλοίς θέτει εκτός στόχων τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Οι περισσότεροι από τους πολίτες αλλιώς τα λογάριαζαν και αλλιώς τους έχει έρθει, αντιμετωπίζοντας μια σχεδόν ληστρική συμπεριφορά από τους πρατηριούχους των τουριστικών περιοχών.
Ειδικότερα για τους εγχώριους τουρίστες, η δραματική μείωση των εισοδημάτων τους, με την ταυτόχρονη έκρηξη της τιμής των καυσίμων και των παραγώγων τους, δημιουργεί ένα εκρηκτικό κοκτέιλ.
Με δεδομένο ότι η τιμή της αμόλυβδης στους κατεξοχήν εμπορικούς προορισμούς της χώρας έχει αγγίξει το 1,7 ευρώ το λίτρο, οι πολίτες αναγκάζονται να διαμορφώσουν διαφορετικά τους προϋπολογισμούς των διακοπών τους, ξοδεύοντας λιγότερα.
Κατά τους πρατηριούχους, η τιμή-ρεκόρ στο 1.70 ευρώ το λίτρο -στην πλειονότητά της- προκαλείται από τη συνεχόμενη αύξηση των έμμεσων φόρων.
Είναι, όμως, οξύμωρο το γεγονός, ότι η απόκλιση στην τιμή σε πρατήρια της ίδιας εταιρείας στον ίδιο νομό εμφανίζεται τεράστια, σε σημείο να μη δικαιολογείται επ' ουδενί από την αύξηση στους φόρους, η οποία ούτως ή άλλως είναι δεδομένα υψηλή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, οι τιμές στα καύσιμα, και δη στην αμόλυβδη, έχουν αυξηθεί μέσα σε έναν χρόνο κατά σχεδόν 40%, επηρεάζοντας σαφώς την αλυσίδα των καταναλωτικών αναγκών των πολιτών.
Ενδεικτικές τιμές βενζίνης σε διάφορους νομούς της χώρας
Νομός Ελάχιστη Τιμή Μέγιστη Τιμή
Λασιθίου 1,579 ευρώ 1,716 ευρώ
Ηρακλείου 1,497 ευρώ 1,699 ευρώ
Κυκλάδων 1,495 ευρώ 1,680 ευρώ
Κέρκυρας 1,540 ευρώ 1,895 ευρώ
Κεφαλλονιάς 1,575 ευρώ 1,690 ευρώ
Δωδεκανήσων 1,498 ευρώ 1,670 ευρώ
Σάμου 1,558 ευρώ 1,650 ευρώ
Χίου 1,555 ευρώ 1,559 ευρώ
Λέσβου 1,512 ευρώ 1,650 ευρώ
Χαλκιδικής 1,469 ευρώ 1,545 ευρώ
Το παράδειγμα του ταξιδιού Αθήνα - Θεσσαλονίκη με ΙΧ είναι ενδεικτικό της αφόρητης οικονομικής κατάστασης που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι καταναλωτές.
Το καλοκαίρι του 2009, το κόστος για το ταξίδι με επιστροφή από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη με μέση κατανάλωση 10 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα ανερχόταν στα 112 ευρώ.
Έναν χρόνο μετά, το κόστος του ίδιου ταξιδιού με παρόμοιες συνθήκες οδήγησης εκτοξεύτηκε στα 155 ευρώ.
Και αυτό γιατί τον Αύγουστο του 2009 η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στο 1,099 ευρώ το λίτρο, ενώ φέτος έχει αγγίξει το 1,504 ευρώ.
Το κόστος του ταξιδιού αυξάνεται δε κατακόρυφα, αν το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου γεμίσει σε κάποιο από τα πρατήρια των βασικών οδικών αξόνων της χώρας.
Σύμφωνα τώρα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, η τιμή της αμόλυβδης έφτασε σε δυσθεώρητα ύψη στην Κέρκυρα και τη Σητεία της Κρήτης, όπου ξεπέρασε στην μεν πρώτη κατά πολύ το 1,8 ευρώ ανά λίτρο και στη δεύτερη το 1,716 ευρώ.
Σε άλλα πρατήρια, όμως, των ίδιων νομών, η τιμή είναι κατά πολύ φθηνότερη, στο 1,57 ευρώ το λίτρο.
Στο Ηράκλειο, η υψηλότερη τιμή είναι σχεδόν στο 1,7 ευρώ το λίτρο (1,699) και η χαμηλότερη στο 1,49 ευρώ το λίτρο.
Στα Χανιά, η ακριβότερη τιμή είναι στο 1,63 ευρώ το λίτρο και η χαμηλότερη στο 1,55 ευρώ.
Στο δε Ρέθυμνο, φτάνει στο 1,693 ευρώ η ακριβότερη και στο 1,57 η φθηνότερη.
Σε όλες αυτές τις σαφώς ενδεικτικές περιπτώσεις, η απόκλιση είναι υπερβολικά μεγάλη, σε σημείο που για κάποιους να θεωρείται… ληστεία.
Στις Κυκλάδες, η τιμή «παίζει» από το 1,68 ευρώ στην Αμοργό και 1,679 ευρώ στη Σύρο έως 1,65 ευρώ στη Σαντορίνη, τη Νάξο και 1,60 ευρώ στην Άνδρο.
Σε ορισμένα πρατήρια της Κέρκυρας, η αμόλυβδη πωλείται στο 1,680 ευρώ, ενώ στη Μυτιλήνη 1,65 ευρώ.
Μια εξήγηση για τη ληστρική απόκλιση στην τιμή της βενζίνης από πρατήριο σε πρατήριο στον ίδιο νομό και την ίδια πόλη επιχειρεί να δώσει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καύσιμων (ΠΟΠΕΚ).
Κατά τους εμπλεκόμενους στην τιμή της βενζίνης, οι αποκλίσεις οφείλονται στις συμβάσεις αποκλειστικής συνεργασίας των εταιρειών με τους πρατηριούχους, οι περισσότερες των οποίων δεν αναφέρουν ούτε τιμές χονδρικής, ούτε εκπτώσεις, ούτε συγκεκριμένα αντικειμενικά κριτήρια με τα οποία γίνεται η τιμολόγηση.