Παρασκευή, 29 Οκτωβρίου 2010

Ας διδαχθούν από τους επιχειρηματίες

Οποιοσδήποτε ιδιώτης επιχειρηματίας (επιχειρηματίας, όχι αεριτζής) ιδρύσει μια νέα επιχείρηση εξ αρχής ή αναλάβει μία εν λειτουργία ήδη - η πρώτη του ενέργεια είναι να στήσει ένα σωστό λογιστήριο και να το στελεχώσει με ανθρώπους της απόλυτης εμπιστοσύνης του.
Διότι και ο έσχατος των επιχειρηματιών γνωρίζει εκ πείρας ότι και η καλύτερη επιχείρηση μ’ ένα κακό λογιστήριο κινδυνεύει.

Η αρχή αυτή ισχύει και με τα κράτη και με τις κυβερνήσεις που αναλαμβάνουν να τα διοικήσουν. Πριν από κάθε τους ενέργεια οι κυβερνήσεις και προκειμένου να εφαρμόσουν αποτελεσματικά την πολιτική τους, φροντίζουν να στήσουν ή να διορθώσουν το λογιστήριό τους.

Κατά μείζονα λόγο, όταν αναλαμβάνουν να διοικήσουν ένα κράτος υπερχρεωμένο και με παραγωγικό ιστό αποδυναμωμένο και προβληματικό - όπως, για παράδειγμα, είναι η Ελλάδα.

Τον θεμελιώδη αυτό κανόνα, ο οποίος ισχύει και για την ιδιωτική οικονομία και για τη δημόσια, η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου τον περιφρόνησε από την αρχή της θητείας της και εξακολουθεί να τον περιφρονεί και σήμερα - δεκατρείς μήνες μετά.

Το λογιστήριό της (ελεγκτικοί και εισπρακτικοί μηχανισμοί) παραμένει στην ίδια κατάσταση που το παρέλαβε - παρά το γεγονός ότι με τα μέτρα που έλαβε, διπλασίασε σχεδόν τον όγκο της εργασίας του. Οι Οικονομικές Υπηρεσίες (Εφορίες, Δημόσια Ταμεία, και ΣΔΟΕ) παρουσιάζουν κενά σε ολόκληρη τη διαστρωμάτωσή τους και τα στελέχη τους υποχρεώνονται με χαμηλότερες αμοιβές να εκτελούν διπλάσια εργασία.

Είναι φανερό, ότι κανένας από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δεν έχει διοικήσει ποτέ δική του επιχείρηση (για να την πονάει) και είναι, φυσικό, να μην έχει την πείρα της "πιάτσας" και της αγοράς. Ωστε να γνωρίζει τι συμβαίνει γύρω του.
Ενα παράδειγμα παντελούς άγνοιας της "πιάτσας" είναι η φορολογική ρύθμιση για τα ταξί, στα οποία έσπευσαν και εφάρμοσαν τον λογιστικό υπολογισμό του φόρου, ενώ πρώτα ο φόρος κατά τεκμήριο ήταν 1.200 ευρώ το ταξί. Αν έλεγαν στους ταξιτζήδες "λοιπόν, παιδιά, οι ανάγκες επιβάλλουν να διπλασιάσουμε τον φόρο που πληρώνετε", όλοι θα ήταν ευχαριστημένοι και το κράτος θα εισέπραττε γύρω στα 70.000.000 ευρώ ετησίως.

Τώρα, με τον λογιστικό υπολογισμό, όχι μόνο το κράτος δεν πρόκειται να εισπράξει δεκάρα, αλλά θα πληρώσει και από πάνω αρκετά εκατομμύρια, διότι οι ταξιτζήδες καταγράφουν όλα τα έξοδά τους (καύσιμα, λάδια, συνεργεία, ανταλλακτικά κ.λπ.), δίνουν αποδείξεις μόνο όταν τους ζητηθούν και, άρα, θα δικαιούνται επιστροφής ΦΠΑ!
Εξ όνυχος το λέοντα.

Από δεκάδες τομείς θα έχει χασούρα το δημόσιο, διότι οι νέες ρυθμίσεις δεν ανταποκρίνονται στις συνθήκες της "πιάτσας".