Εντονος προβληματισμός επικρατεί στα επιτελεία των εταιρειών εμφιάλωσης νερού, μετά την απογοητευτική εικόνα που παρουσίασαν οι πωλήσεις τον Ιούνιο και την ακόμη πιο «τραγική» πορεία τους το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου.
Σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις, η κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού σε εστιατόρια, καφετέριες και μπαρ υποχωρεί αυτή τη στιγμή κατά 10% σε όγκο, εξαιτίας της κάμψης στην τουριστική κίνηση άλλα και της οικονομικής κρίσης που περιορίζει αισθητά το διαθέσιμο εισόδημα. Μεγάλο επίσης είναι το πλήγμα στη μαζική εστίαση και ψυχαγωγία στις τουριστικές περιοχές από την τακτική του all inclusive που ακολουθούν οι ξενοδοχειακές μονάδες.
Μείωση
Όπως αναφέρουν άνθρωποι του χώρου, οι ξενοδόχοι παρέχοντας στους αλλοδαπούς ή και ημεδαπούς πελάτες τους πακέτα all inclusive που αφορούν στην κατανάλωση απεριόριστου φαγητού και ποτού επί 24ώρου βάσεως, στερούν από τις επιχειρήσεις και την τοπική οικονομία σημαντικά έσοδα καθώς οι επισκέπτες περιορίζουν κατακόρυφα τα έξοδά τους. ακόμη και αυτοί οι τουρίστες που επισκέπτονται έναν προορισμό ακόμη και χώρις τη μέθοδο του all inclusive μειώνουν κατακόρυφα τα έξοδά τους και δεν σπαταλούν όπως παλιά.
Με το «σταγονόμετρο» η κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού
Σύμφωνα με στοίχεία που έδωσε στη δημοσιόητα η Τράπεζα της Ελλάδος, η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών που επισκέφτηκαν την Ελλάδα μειώθηκε το 2009 στα 697 ευρώ από 730 ευρώ το 2008 και 743 ευρώ το 2007.
Επιπλέον, οι άσχημες καιρικές συνθήκες που επικράτησαν κυρίως σε περιοχές της Βορείου Ελλάδα, δεν βοήθησαν την κατανάλωση καθώς κράτησαν τον κόσμο μέσα στο σπίτι του.
Βαρόμετρο
Ιδιαίτερα κρίσιμο είναι πλέον για τους εμφιαλωτές το διάστημα Ιουλίου- Σεπτεμβρίου στο οποίο παραδοσιακά πραγματοποιούν ένα μεγάλο μέρος του τζίρου τους και ελπίζουν να τονώσουν τις πωλήσεις τους «ισοφαρίσουν» τις απώλειες των δύο προηγούμενων μηνών.
Ωστόσο, στην πλειονότητά τους συμφωνούν πως σε κάθε περίπτωση η φετινή χρονιά θα είναι μια πτωτική καθώς δεν φαίνεται στον ορίζοντα κάτι θετικό που θα ανατρέψει άρδην την κατάσταση στην αγορά. Αρνητικά είναι ακόμη και τα σημάδια από το «μέτωπο» του εσωτερικού τουρισμού που αντιστάθμιζε τη μείωση στις αφίξεις ξένων επισκεπτών.
Οι πλέον μετριοπαθείς προβλέψεις μιλάνε για μείωση της κατανάλωσης κατά 5% σε όγκο στο τέλος του τρέχοντος έτους, έστω και αν είναι ακόμη νωρίς για τέτοιες εκτιμήσεις.
Υπό τις παρούσες συνθήκες δεν αναμένεται σημαντική μεταβολή στους συσχετισμούς δυνάμεων μεταξύ των ισχυρών, όπως η Χήτος ΑΕΒΕ που διακινεί το νερό ΖΑΓΟΡΙ, η Βίκος αλλά και οι πολυεθνικές Coca Cola 3E με το Αύρα, η Pepsico HBH με το Λουτράκι και η Nestle Ελλάς με το Κορπή. Επίσης, δεν αναμένονται νέες συνεργασίες αλλά ούτε και συμμαχίες, αφού κανένας δεν βλέπει να υπάρχουν τέτοια περιθώρια σε μια αγορά που βυθίζεται στη στασιμότητα.
Φθηνά προϊόντα
Την ίδια ώρα, «ταβάνι» έχουν πιάσει οι πωλήσεις του εμφιαλωμένου νερού ιδιωτικής ετικέτας. Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, το συγκεκριμένο προϊόν έχει κερδίσει το μερίδιο που του αναλογεί στην κατηγορία και δεν φαίνεται να έχει τη δυνατότητα να κινηθεί ανοδικά το επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, το ποσοστό τους έχει παραμείνει στάσιμο λόγω και των «γενναίων» προσφορών, στις οποίες καταφεύγουν οι μεγάλες εταιρείες εμφιάλωσης και τις ιδιαίτερα ανταγωνιστικής τιμής των επώνυμων προϊόντων.
Επιπλέον, μεγάλος αριθμός καταναλωτών δηλώνει «πιστός» σε συγκεκριμένες μάρκες και είναι δύσκολο για τον ανταγωνισμό να τους προσελκύσει. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει με τα μη αλκοολούχα ποτά, στα οποία η κυριαρχία των ισχυρών δεν αμφισβητείται από τα αντίστοιχα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ωστόσο, σε άλλους κλάδους καταναλωτικών προϊόντων, όπως τα τρόφιμα, τα είδη προσωπικής φροντίδας, απορρυπαντικά η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική καθώς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας βρίσκονται στο επίκεντρο, σε σημείο μάλιστα έχουν το «πάνω χέρι» σε αρκετές περιπτώσεις.
Εξαγωγές
«Ανάσα» στα έσοδα αναμένεται να δώσουν οι εξαγωγές, οι οποίες θα αντισταθμίζουν εν μέρει τις απώλειες που παρουσιάζουν τα έσοδα στην εγχώρια αγορά. Η ανάκαμψη στις διεθνείς αγορές, αποτελεί καλό οιωνό, τον οποίο και στοχεύουν να εκμεταλλευτούν. Μέχρι στιγμής, τα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά και όλοι ελπίζουν να συνεχιστεί το θετικό momentum για τις ελληνικές εταιρείες εμφιαλώσεως. Σε αυτό βοηθάνε και οι συνεργασίες που έχουν κλείσει με δυνατούς παίκτες του λιανεμπορίου στο εξωτερικό και έτσι μπορούν να προωθούν καλύτερα τα προϊόντα τους στις διεθνείς αγορές.
Στάση αναμονής λόγω κρίσης
Σε στάση αναμονής βρίσκονται οι εταιρείες εμφιάλωσης νερού καθώς η υποχώρηση της κατανάλωσης δεν αφήνει περιθώριο για επέκταση και ανάπτυξη των εργασιών.
Σε αυτή τη φάση προέχει, σύμφωνα με επαγγελματίες να διατηρηθούν οι πωλήσεις και τα μερίδια αγοράς σε ικανοποιητικά επίπεδα, έως ότου φανούν τα πρώτα σημάδια που θα δείχνουν ότι αλλάζει το κλίμα και αναστρέφεται η πτωτική πορεία.
Αυτό σημαίνει πως στην πλειονότητά τους, οι επιχειρήσεις όπως άλλωστε συμβαίνει με όλες τις βιομηχανίες καταναλωτικών προϊόντων και όχι μόνο περιορίζουν τα τεράστια «ανοίγματα» σε επισφαλείς πελάτες αλλά ούτε προχωράνε σε συμφωνίες συνεργασίες που θεωρούν αβέβαιο το αποτέλεσμά τους.
Η οικονομική κρίση επιβάλλει αναδίπλωση και αυτό κάνουμε, χωρίς να παρεκκλίνουμε ούτε εκατοστό από αυτή γραμμή, δηλώνει χαρακτηριστικά στην «ΗτΣ» κορυφαίο στέλεχος εταιρείας με σημαντική παρουσία στο χώρο.
Πωλήσεις
Σε ότι αφορά τις πωλήσεις τα επιτελεία των εταιρειών έχουν χαμηλώσει κατά πολύ τον πήχυ τους και προχωράνε στην αναθεώρησή τους ενώ ασφυκτικά αναμένεται να πιεστεί η κερδοφορία τους, από τις προσφορές.
Όλοι τους ωστόσο, συμφωνούν πως σε επίπεδο μικρών εμφιαλωτηρίων θα υπάρξουν εξελίξεις, με αρκετά να μην αντέχουν το βάρος των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν και την έλλειψη ρευστότητας.

