Από 1ης Αυγούστου θα ξεκινήσει η εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης του ΟΣΕ με στόχο να περιοριστούν τα ελλείμματα που φθάνουν σωρευτικά τα 9 δισ. ευρώ. Από την ημερομηνία αυτή θα εφαρμοστούν και οι πρώτες αυξήσεις στα εισιτήρια των τρένων ως και 33%, που σε βάθος διετίας θα υπερδιπλασιαστούν, η μείωση του προσωπικού κατά 3.500 άτομα με την καινοφανή μέθοδο στο Δημόσιο της «μισθωτής εφεδρείας», καθώς και αλλαγές στα δρομολόγια με κατάργηση των ζημιογόνων δρομολογίων. Η αναπροσαρμογή των κομίστρων θα είναι σταδιακή. Από 1ης Αυγούστου οι αυξήσεις θα είναι 33% στις κοινές αμαξοστοιχίες, 13% στις αμαξοστοιχίες Ιntercity και 7% στις Ιntercity Εxpress. Οι αυξήσεις θα συνεχιστούν με τη δεύτερη δόση σε ένα οκτάμηνο και την τρίτη και τελευταία δόση σε 16 μήνες από 1ης Αυγούστου του 2010.
Στόχος της κυβέρνησης είναι τα εισιτήρια του ΟΣΕ να φθάσουν στο 80% των σημερινών εισιτηρίων των ΚΤΕΛ. Σημειώνεται ότι σήμερα ο μέσος όρος των εισιτηρίων του σιδηροδρόμου αγγίζει το 40% των τιμών των εισιτηρίων των υπεραστικών λεωφορείων.
Ο υπουργός Μεταφορών κ. Ευρ. Στυλιανίδης χαρακτήρισε την προσπάθεια εξυγίανσης του ΟΣΕ μονόδρομο, τονίζοντας ότι πρόκειται για την πιο ζημιογόνο ΔΕΚΟ στην Ευρώπη, για την οποία κάθε ελληνική οικογένεια πληρώνει 3.000 ευρώ κάθε χρόνο. Μάλιστα διευκρίνισε ότι, αν η λειτουργία του ΟΣΕ συνεχιστεί όπως σήμερα, σε δύο χρόνια το συσσωρευμένο έλλειμμα θα ξεπεράσει τα 11 δισ. ευρώ, φθάνοντας το 5% του ΑΕΠ.
Με την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων υπολογίζεται ότι το 2011 θα αυξηθούν τα έσοδα κατά 39 εκατ. ευρώ και τα συνολικά έσοδα των επιβατικών μεταφορών θα φθάσουν τα 108,29 εκατ. ευρώ, έναντι 69,29 εκατ. ευρώ που ήταν το 2008. Από τις αλλαγές τις δρομολογιακής πολιτικής ως το 2011 αναμένεται να προκύψει όφελος 52,2 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα από 246 εκατ. ευρώ που ήταν τα έξοδα των επιβατικών μεταφορών το 2008 να φθάσουν στα 193,7 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα θα προχωρήσει και το σχέδιο της «μισθωτής εφεδρείας» εργαζομένων με συνδυασμό εθελοντικής και υποχρεωτικής παραμονής στα σπίτια τους, με κόστος που θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.
Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται μέσα στο 2009 με ορίζοντα πενταετίας και θα είναι υποχρεωτικό μόνο για ορισμένες κατηγορίες εργαζομένων. Τα προσδοκώμενα οφέλη από την εφαρμογή της μισθωτής εφεδρείας είναι 315 εκατ. ευρώ σε βάθος 10ετίας. Από το ποσό αυτό τα 135 εκατ. ευρώ θα κατατεθούν άμεσα για προσλήψεις και τα υπόλοιπα θα εισέλθουν στα ταμεία των εταιρειών. Οσοι βγαίνουν σε μισθωτή εφεδρεία παίρνουν το 50% του εφάπαξ που θα λάμβαναν όταν θα έβγαιναν σε κανονική σύνταξη και ένα ποσοστό του βασικού μισθού τους που θα αποφασιστεί σε συνεργασία με τους εργαζομένους.
Με την έξοδο των εργαζομένων από αυτό το πρόγραμμα και τη συνταξιοδότησή τους θα εισπράττουν το υπόλοιπο 50%, καθώς και μπόνους για τα έτη συμμετοχής τους στη μισθωτή εφεδρεία.
Υποχρεωτικά στο πρόγραμμα θα συμμετάσχουν περίπου 1.000 άτομα, εργαζόμενοι με προϋπηρεσία 35 ετών και άνω ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας, εργαζόμενοι ηλικίας 55 ετών και άνω ανεξαρτήτως ετών προϋπηρεσίας. Εθελοντικά στο πρόγραμμα θα έχουν τη δυνατότητα θα μπορούν να συμμετάσχουν εργαζόμενοι ηλικίας 48- 49 ετών με προϋπηρεσία 28 ετών και άνω, καθώς και εργαζόμενοι ηλικίας 50- 54 ετών ανεξαρτήτως ετών προϋπηρεσίας. Δυνατότητα συμμετοχής σε πρόγραμμα επανακατάρτισης διατηρεί ο καθένας από αυτούς τους εργαζομένους με την υποστήριξη του ΟΑΕΔ, με σκοπό, εφόσον το επιθυμεί ο ίδιος, να επανενταχθεί στην αγορά εργασίας. Και επίσης διατηρείται το υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς.
Στην περίπτωση που κάποιος εξέλθει από το πρόγραμμα για ανάληψη εργασίας στον ιδιωτικό τομέα ή για αυτοαπασχόληση διατηρείται το ασφαλιστικό καθεστώς ΟΣΕ και ο Οργανισμός πληρώνει τα επιπλέον ασφάλιστρα. Εξοδο επίσης μπορεί να έχουμε σε θεμελίωση δικαιώματος πλήρους συνταξιοδότησης ή ανάληψη εργασίας στον ΟΣΕ, οπότε απλά αναστέλλεται η συμμετοχή στο πρόγραμμα.
Ως απόρροια των επί μέρους μέτρων που αφορούν την περιστολή των λειτουργικών δαπανών και την αύξηση των εσόδων, εκτιμάται ότι το λειτουργικό έλλειμμα θα μειωθεί κατά 375 εκατ. ευρώ ως το τέλος του 2010. Προβλέπεται ακόμη συγκράτηση των δαπανών, αύξηση της επιβατικής κίνησης, συνεργασίες με ιδιώτες για τη δημιουργία νέων γραμμών του Προαστιακού, περικοπές ζημιογόνων δρομολογίων και η καταβολή τελικά της επιδότησης από το κράτος.
Ο κ. Π. Λαφαζάνης, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος ΣΥΡΙΖΑ και υπεύθυνος Οικονομικής και Κοινωνικής Πολιτικής του ΣΥΝ, αναφερόμενος στις ανακοινώσεις του κ. Στυλιανίδη για τον ΟΣΕ, δήλωσε:
«Οι ανακοινώσεις του υπουργείουΜεταφορών για τον ΟΣΕ συνιστούν ένα πρωτοφανές μνημείο αντεργατικών μεθοδεύσεων, ανοίγουν τον δρόμο για τη διάλυση, απαξίωση και ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, ενώ λεηλατούν τον ελληνικό λαό με πρωτοφανείς αυξήσεις στα επιβατικά σιδηροδρομικά εισιτήρια (33% σε πρώτη φάση από 1ης Αυγούστου!) και στα κόμιστρα μεταφοράς των εμπορευμάτων.
Τα όποια πραγματικά ελλείμματα του ΟΣΕ είναι απόρροια πρώτα απ΄ όλα της κακοδιαχείρισης και των σκανδάλων των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠαΣοΚ».