Η εταιρεία Yahoo θα εκδώσει την ερχόμενη Τρίτη το «συντακτικό» του Ίντερνετ, ένα ογκώδες βιβλίο 528 σελίδων, που περιέχει κανόνες ορθογραφίας και σύνταξης όλων των όρων και των εννοιών που έχουν σχέση με το Διαδίκτυο και την ψηφιακή εποχή.
Η «γλώσσα» του Διαδικτύου είναι, πλέον, διαδεδομένη σε ολόκληρο τον πλανήτη και μιλιέται καθημερινά από εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους. Ωστόσο, κανείς μέχρι σήμερα δεν είχε καθορίσει τους κανόνες χρήσης της. Από την επόμενη εβδομάδα, όμως, το Ίντερνετ αποκτά το αλφαβητάρι του.
Το πόνημα έχει τίτλο «The Yahoo Style Guide» («Οδηγός Ύφους της Yahoo») και υπότιτλο «The Ultimate Sourcebook for Writing, Editing, and Creating Content for the Digital World» (σε ελεύθερη απόδοση, «Η απόλυτη ανθολογία για τη σύνταξη, μορφοποίηση και δημιουργία περιεχομένου στον ψηφιακό κόσμο»).
Το εγχειρίδιο θα κυκλοφορήσει σε έντυπη και σε online έκδοση, ενώ θα διατίθενται και εφαρμογές για Kindle και iPad. Ήδη προπωλείται από τα μεγαλύτερα διαδικτυακά βιβλιοπωλεία σε τιμή που κυμαίνεται από 11,90 έως 22 δολάρια (9,7 - 17,9 ευρώ).
Η Yahoo φιλοδοξεί να καταστήσει το εγχειρίδιο «σημείο αναφοράς» για τη διαδικτυακή γλώσσα, ώστε όλοι οι χρήστες του Ίντερνετ να ανατρέχουν σε αυτό ως μια «αξιόπιστη πηγή για το σύνολο του περιεχομένου που δημοσιεύεται στον ψηφιακό κόσμο».
Το βιβλίο μοιάζει να έχει εμπνευστεί από το «AP Stylebook», την ετήσια έκδοση του διεθνούς πρακτορείου ειδήσεων Associated Press, που αποτελεί την παγκόσμια «βίβλο» των δημοσιογράφων για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να συντάσσονται (στα αγγλικά) λέξεις, φράσεις και έννοιες που χρησιμοποιούνται στα ρεπορτάζ.
Το «AP Stylebook» περιέχει πολλούς όρους της διαδικτυακής «γλώσσας», τους οποίους το εγχειρίδιο της Yahoo φαίνεται ότι αντιμετωπίζει πιο… ριζοσπαστικά, προτείνοντας μια πιο «τολμηρή» γραφή των νεολογισμών της ψηφιακής εποχής. Για παράδειγμα, η λέξη «e-mail» χάνει την παύλα της και ως ορθός τρόπος γραφής υποδεικνύεται το «email» (σε αντίθεση με το «AP Stylebook», στο οποίο η παύλα διατηρείται). Επίσης, το «smartphone» γράφεται ως μία λέξη.
Το «Yahoo Style Guide» περιέχει βασικούς κανόνες σύνταξης, γραμματικής και στίξης για τη «γλώσσα» του Διαδικτύου. Επίσης, περιλαμβάνει πρακτικές συμβουλές για τη σύνταξη κειμένων στο Ίντερνετ και αναλυτικά άρθρα που καλύπτουν θέματα όπως «Πώς να απευθύνεστε σε online κοινό», «Πώς να κάνετε προσβάσιμη την ιστοσελίδα σας σε άτομα με ειδικές ανάγκες», η βελτιστοποίηση των μηχανών αναζήτησης και η δημιουργία περιεχομένου για φορητές συσκευές.
Η ιδέα για τη σύνταξη του εγχειριδίου δεν είναι καινούργια. Προέκυψε πριν από 15 χρόνια, όταν οι προγραμματιστές της Yahoo διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε ένας ενιαίος «κώδικας» γραφής για το Διαδίκτυο και ο καθένας έγραφε μια λέξη όπως ήθελε.
Προσπάθεια καθιέρωσης μιας «εξελληνισμένης» γλώσσας της ψηφιακής εποχής έγινε στο παρελθόν και στη χώρα μας, από μέλη της επιστημονικής κοινότητας. Για παράδειγμα, έχει προταθεί η χρήση των όρων διακομιστής αντί για server, ενδοδίκτυο αντί για intranet, φυλλομετρητής ιστού αντί για browser και διαποδιαμορφωτής αντί για modem. Η προσπάθεια αυτή, όμως, δεν ευδοκίμησε, καθώς η «κυριαρχία» των πρωτότυπων ξένων όρων παραμένει απόλυτη, τουλάχιστον στις περισσότερες περιπτώσεις.