Tη διενέργεια πέντε διαγωνισμών με οικονομικά και ποιοτικά κριτήρια προβλέπει η τροποποιημένη πρόταση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την επίγεια εξυπηρέτηση των 34 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, η οποία τέθηκε από χθες σε δημόσια διαβούλευση στο διαδίκτυο.
Ειδικότερα, η πρόταση της ΥΠΑ, προβλέπει, βάσει του κοινοτικού κανονισμού για τα αεροδρόμια με επιβατική κίνηση άνω των 2 εκατ. επιβατών, τη διεξαγωγή τριών ξεχωριστών διαγωνισμών για τα αεροδρόμια της Κω, των Χανίων και της Ζακύνθου, όπου θα εγκατασταθούν δύο φορείς επίγειας εξυπηρέτησης. Τα κριτήρια επιλογής των αναδόχων σε αυτή την περίπτωση είναι ποιοτικά.
Για τα υπόλοιπα 31, προτείνεται η ομαδοποίηση σε δύο κατηγορίες και διενέργεια ξεχωριστών διαγωνισμών, όπου όμως δικαίωμα δραστηριοποίησης θα έχει μόνο ένας handler.
Η πρώτη ομάδα θα περιλαμβάνει δεκαέξι αεροδρόμια: Σαντορίνης, Μυκόνου, Κεφαλονιάς, Αλεξανδρούπολης, Ακτίου, Ιωαννίνων, Πάρου, Αράξου, Μήλου, Κυθήρων, Αστυπάλαιας, Νάξου, Καστελόριζου, Σύρου, Καστοριάς και Κοζάνης.
Η δεύτερη ομάδα θα περιλαμβάνει δεκαπέντε αεροδρόμια: Μυτιλήνης, Σάμου, Χίου, Καβάλας, Καρπάθου, Λήμνου, Σκιάθου, Σητείας, Κάσου, Λέρου, Καλαμάτας, Καλύμνου, Ικαρίας, Σκύρου και Αγχιάλου.
Ως κριτήριο επιλογής για τα ομαδοποιημένα αεροδρόμια ορίζεται πέραν των ποιοτικών και το κριτήριο τιμολογιακής πολιτικής.
Oπως διευκρινίζει η ΥΠΑ, η βαρύτητα είναι 70% για τα ποιοτικά κριτήρια και 30% για την τιμολογιακή πολιτική ανά αεροδρόμιο σε κάθε ομάδα.
Η τελική βαθμολόγηση στην κάθε ομάδα προκύπτει από το άθροισμα της επιμέρους βαθμολόγησης λαμβανομένης υπόψη της συγκριτικής βαρύτητας του κάθε αεροδρομίου στην ομάδα.
Σημειώνεται ότι η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι και την Παρασκευή 4/12/2009. Μετά την ολοκλήρωση, η Διεύθυνση Αερολιμένων της ΥΠΑ, αφού επεξεργαστεί και εκτιμήσει τα σχόλια, θα προωθήσει προς υπογραφή τους οικείους κανονισμούς και τις προκηρύξεις των διαγωνισμών, προκειμένου να δρομολογηθεί η διαγωνιστική διαδικασία. Οι εταιρίες που θα προκύψουν ως ανάδοχοι θα δραστηριοποιηθούν για περίοδο που δεν θα υπερβαίνει τα επτά χρόνια.
Ωστόσο, σύμφωνα με το πρόεδρο της Goldair Handling Στέλιο Γκολέμη «το handling δεν μπορεί και δεν πρέπει να συνεχίσει σε μονοπωλιακό καθεστώς».
Oπως εξήγησε στην ΕΞΠΡΕΣ, στα πέντε απελευθερωμένα αεροδρόμια της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδος και Κέρκυρα), που δραστηριοποιούνται και οι τρεις εταιρίες, οι τιμές της "επίγειας εξυπηρέτησης" έχουν "πέσει" σημαντικά, γεγονός που ενισχύει την τουριστική κίνηση της χώρας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι τιμές handling στο ΔΑΑ "Ελ. Βενιζέλος" είναι 25-30% χαμηλότερες από αυτές που ίσχυαν όταν το αεροδρόμιο της Αθήνας λειτουργούσε στο Ελληνικό.
Αναφερόμενος στην επαναπροκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού, ο κ. Γκολέμης υποστήριξε ότι, «οι διαγωνισμοί θα πρέπει να διασφαλίζουν τον ελεύθερο και υγιή ανταγωνισμό ανάμεσα στις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, χωρίς αποκλεισμούς και “ρυθμίσεις” που διαμορφώνουν ανώμαλες καταστάσεις, οι οποίες εκτός όλων των άλλων δίνουν μια άσχημη εικόνα για τις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα στη χώρας μας».
Παράλληλα υπογράμμισε ότι «τα μονοπώλια, κρατικά ή ιδιωτικά, προκαλούν παραμορφώσεις που πλήττουν την οικονομία αλλά και την απασχόληση, αφού είναι προφανές ότι περισσότερες εταιρίες στο handling θα απασχολήσουν περισσότερους εργαζομένους».
Στο πλαίσιο αυτό επισήμανε ότι η Goldair Handling έχει προσφύγει κατά του μονοπωλίου της O.A. στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου η υπόθεση θα συζητηθεί την 1η Δεκεμβρίου.