Ποιες αλλαγές προτείνει η αρμόδια Επιτροπή
Αύξηση έως και 40% στις συντάξεις, μέσα από τον εξορθολογισμό του συστήματος ανταπόδοσης των διαδοχικών συντάξεων, για τους δικαιούχους που ασφαλίστηκαν κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου σε 2 ή και περισσότερα Ταμεία προβλέπει το πόρισμα που επέδωσε χθες στην υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας κ. Φ. Πετραλιά η ειδική επιτροπή, η οποία μελέτησε επί τρίμηνο το πώς θα αλλάξει το προβληματικό σύστημα των διαδοχικών συντάξεων.
Οι προτεινόμενες αλλαγές παρότι επιβαρύνουν οικονομικά το σύστημα οδηγούν σε βελτίωση των χρόνων αναμονής για την έκδοση των διαδοχικών συντάξεων. Σε καθοριστικής σημασίας διαδικασία που θα κρίνει και τη νομοθέτηση ή μη των προτάσεων το φθινόπωρο, αναδεικνύεται η αναλογιστική μελέτη που θα διενεργήσουν η αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου και η Εθνική Αναλογιστική Αρχή.
«Το θέμα της διαδοχικής ασφάλισης είναι ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα, το οποίο αφορά και ταλαιπωρεί ακόμα και το 50% των ασφαλισμένων. Θεωρώ ότι η ομάδα εργασίας, την οποία είχαμε συστήσει, έκανε εξαιρετική δουλειά μέσα στο χρονικό όριο που είχε, δηλαδή των 3 μηνών», δήλωσε η κ. Πετραλιά παραλαμβάνοντας το πόρισμα. Την υιοθέτησή του ζήτησε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού Ασφαλιστικών Ταμείων, κ. Γ. Κουτρουμάνης, ενώ η ΓΣΕΕ εξέφρασε επιφυλάξεις «ως προς την ειλικρινή πρόθεση της κυβέρνησης να επιλύσει ένα πρόβλημα που απασχολεί πάνω από 1 εκατομμύριο ασφαλισμένους».
Αναλυτικότερα, η ομάδα εργασίας η οποία μελέτησε το θέμα (χωρίς αμοιβή), αποτελούμενη από τους Δ. Μπούρλο, Γ. Ψηλό, Αικ. Γραμματίκα, Δ. Κυριάκη, Ι. Γάτη, Ευ. Τσιάκαλο, Αικ. Ταλιαδώρου και Μ. Πολυχρονοπούλου, κατέληξε στα εξής βασικά σημεία:
α. Ο ασφαλιστικός φορέας στον οποίο ήταν ασφαλισμένος για μεγαλύτερο αριθμό ημερών εργασίας, θα είναι αυτός που θα απονέμει τη σύνταξη στον δικαιούχο της διαδοχικής ασφάλισης. Σήμερα, απονέμων φορέας είναι το τελευταίο Ταμείο.
Για τις περιπτώσεις συντάξεων αναπηρίας ή θανάτου προτείνεται να παραμείνει το ισχύον καθεστώς της αρμοδιότητας του τελευταίου φορέα. Τίθεται όμως ως προϋπόθεση να έχουν πραγματοποιηθεί τουλάχιστον 1.000 ημέρες εργασίας στην ασφάλισή του, εκ των οποίων 300 ημέρες πριν από την υποβολή της αίτησης (αντί των 1.500 και 500 που ισχύουν σήμερα για το στάδιο της πρώτης κρίσης).
β. Ο οργανισμός που απονέμει τη σύνταξη θα υπολογίζει το ποσό της σύνταξης, θεωρώντας ότι ο χρόνος ασφάλισης τόσο σε αυτόν όσο και στα άλλα Ταμεία διανύθηκε στη δική του ασφάλιση, (όπως προβλέπει και ο ν. 1405/83) με τις δικές του διατάξεις.
Ομως, εάν ο δικαιούχος κρίνει ότι ο νέος τρόπος δεν τον ευνοεί (όπως στην περίπτωση που έχει διανύσει τον περισσότερο χρόνο στον ΟΓΑ), προτείνεται η δυνατότητα εναλλακτικής επιλογής και με το παλαιό σύστημα. Σε αυτή την περίπτωση ο απονέμων φορέας αθροίζει τα ποσά που έχουν υπολογιστεί ξεχωριστά για κάθε Ταμείο.
Από το νέο τρόπο υπολογισμού αναμένεται μια αύξηση της τάξεως του 30% έως και 40% για τους ασφαλισμένους, κυρίως του ΟΑΕΕ.
Παρόλο που το μέτρο προτείνεται για τις αιτήσεις που θα υποβληθούν μετά τη θεσμοθέτηση της νέας ρύθμισης, η αύξηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης για τα Ταμεία αναμένεται να ανέλθει, σταδιακά, έως και στα 500 εκατ. ευρώ.
Ως προς τον επιμερισμό της δαπάνης, η ομάδα εργασίας προτείνει να διατηρηθεί ο τρόπος επιμερισμού από τους συμμετέχοντες φορείς και να επεκταθεί η εφαρμογή του και στις περιπτώσεις των μη οριστικών συντάξεων αναπηρίας που δεν ισχύει σήμερα.
Σημαντικές είναι και οι 7 προτάσεις της ομάδας για την επιτάχυνση και την απλούστευση της διαδικασίας έκδοσης συντάξεων. Σε αυτές περιλαμβάνεται η ενεργοποίηση του θεσμού της προσυνταξιοδοτικής ρύθμισης, η αξιοποίηση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, η αυτεπάγγελτη αναζήτηση πιστοποιητικών από τις αρμόδιες υπηρεσίες και η τήρηση δελτίου διαδοχικής ασφάλισης, σε συνδυασμό με τον ΑΜΚΑ.