Κυριακή 24 Μαΐου 2009

Η επικοινωνιακή τακτική της Ν.Δ. για τις ευρωκάλπες Προσπάθεια να συσπειρώσει τους ψηφοφόρους της την τελευταία στιγμή

Σε αγώνα επιβίωσης για τη Νέα Δημοκρατία εξελίσσονται οι ευρωεκλογές της 7ης Ιουνίου, καθώς όλο και περισσότερα στελέχη αναγνωρίζουν ότι από το αποτέλεσμα της κάλπης θα καθοριστεί σε σημαντικό βαθμό η μετέπειτα προοπτική του κόμματος και της κυβέρνησης. Ηδη τα πρώτα τηλεοπτικά σποτ, που αποτελούν απολογισμό της κυβερνητικής δράσης, επιβεβαιώνουν ότι η Ν.Δ. δίνει στην επικείμενη ευρωκάλπη χαρακτήρα εθνικών εκλογών. «Οι ευρωεκλογές είναι σαν το πρώτο ημίχρονο ενός αγώνα ποδοσφαίρου», σημείωνε προ ημερών κυβερνητικό στέλεχος, προσθέτοντας ότι «αν δεχθείς πολλά γκολ, τότε καθίσταται σχεδόν αδύνατο να ανατρέψεις τη διαφορά στο δεύτερο ημίχρονο, δηλαδή στις βουλευτικές εκλογές που θα ακολουθήσουν». Το αναγνώρισε, άλλωστε, και ο Ευ. Μεϊμαράκης, προ ημερών, όταν –έστω και για λόγους συσπείρωσης της κομματικής βάσης– σημείωσε πως «εάν η διαφορά είναι μεγάλη, όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά, ακόμη και των πρόωρων εκλογών...».

Η τηλεοπτική καμπάνια

Αν και μόλις τέσσερις ημέρες στον «αέρα», η τηλεοπτική καμπάνια της Ν.Δ. μοιάζει να μη θεραπεύει τη μεγαλύτερη αδυναμία του κόμματος εν όψει εκλογών, δηλαδή τη συσπείρωση που καταγράφεται σε ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά, γύρω στο 60%. Οι γαλάζιοι ψηφοφόροι του 2007 εμφανίζονται είτε απρόθυμοι να μετάσχουν στις εκλογές είτε επιλέγουν να ψηφίσουν άλλο κόμμα, με το ΠΑΣΟΚ και τους Οικολόγους Πράσινους να καρπώνονται τη μερίδα του λέοντος. Τα «πράσινα παπαγαλάκια» του πρώτου κύματος διαφήμισης της Ν.Δ. θα μείνουν στους δέκτες για λίγα 24ωρα ακόμη, καθώς στόχος τους, όπως επισημαίνουν στη Ρηγίλλης, δεν είναι τόσο να συσπειρώσουν τη βάση του κόμματος όσο να ακυρώσουν την επιχειρηματολογία της αντιπολίτευσης και να προβάλουν το κυβερνητικό έργο. Στις δύο εβδομάδες που υπολείπονται μέχρι τις ευρωεκλογές, η Ν.Δ. θα επιχειρήσει αφ’ ενός να «συγκινήσει» τους ψηφοφόρους της προκειμένου να επιστρέψουν στις τάξεις της και αφ’ ετέρου να κλιμακώσει το προβαλλόμενο δίλημμα που μέχρι σήμερα περιορίζεται, μάλλον μονότονα, στο «υπευθυνότητα έναντι ανευθυνότητας».

Οι επιτελείς του Μεγάρου Μαξίμου και της Ρηγίλλης σχεδιάζουν τη σταδιακή κλιμάκωση της επικοινωνιακής τους τακτικής ώστε τις τελευταίες ημέρες πριν από την κάλπη, παράλληλα με την προβολή τηλεοπτικών σποτ στα οποία θα πρωταγωνιστεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός, το διακύβευμα ουσιαστικά να προσωποποιηθεί στο δίλημμα «Καραμανλής ή Παπανδρέου».

Ο πρωθυπουργός ήδη από το βράδυ του Σαββάτου στη Λάρισα προσχώρησε στην πρακτική των μεγάλων συγκεντρώσεων. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι ακόμη και το ίδιο το επιτελείο του κ. Καραμανλή δεν αποδίδει μεγάλη αξία στις ανοιχτές συγκεντρώσεις, παρά μόνο στις τηλεοπτικές εντυπώσεις. Από την αρχή αυτή, οι κομματικοί επιτελείς εξαιρούν τις δύο καταληκτικές σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα (3 και 5 Ιουνίου αντίστοιχα), οι οποίες κρίνονται σημαντικές κυρίως με όρους «ψυχολογίας νίκης». Η αλήθεια είναι ότι τα αστικά κέντρα αναδεικνύονται σε αχίλλειο πτέρνα της Νέας Δημοκρατίας, καθώς εκεί καταγράφονται οι σημαντικότερες διαρροές. Κι όμως, όπως σημειώνεται, «σε αυτό το κοινό δεν μπορείς να διεισδύσεις μέσω των συγκεντρώσεων, αλλά μάλλον μέσω έξυπνων τηλεοπτικών μηνυμάτων». Ο κ. Καραμανλής θα επιμείνει και σε σύντομες επισκέψεις που θα έχουν στόχο να σηματοδοτήσουν το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την καθημερινότητα των πολιτών.

Παράλληλα, στην «πρώτη γραμμή» θα μπουν και οι κορυφαίοι του κόμματος, οι οποίοι, με τις παρουσίες τους σε κομματικές εκδηλώσεις και τηλεοπτικά πάνελ, θα επιχειρήσουν να κορυφώσουν την πόλωση με το ΠΑΣΟΚ.

Γκρίνια και εσωστρέφεια

Πάντως, το κλίμα στο εσωτερικό του κόμματος πόρρω εξακολουθεί να απέχει από εκείνο που θα ήθελαν οι επιτελείς του. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και η επικοινωνιακή καμπάνια που έχει επιλεγεί προκαλεί σε αρκετούς προβληματισμό και σχόλια, ενώ είναι εμφανείς και οι διαφορετικές προσεγγίσεις για τις κινήσεις που θα έπρεπε να επιλεγούν. Για παράδειγμα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που δυσκολεύονται να κατανοήσουν γιατί δεν σήκωσε ο Κ. Καραμανλής το γάντι που του πέταξε ο Γ. Παπανδρέου για τηλεοπτική μονομαχία, αφού το ηγετικό του προφίλ παραμένει ισχυρότερο και θα μπορούσε να αξιοποιήσει την ευκαιρία για να επιφέρει πλήγμα στον αντίπαλό του. Εκτός από τις επιμέρους ενστάσεις, ένα στοιχείο που προβληματίζει έντονα τους επιτελείς της Ν.Δ. είναι η αναζωπύρωση της εσωστρέφειας, υπό την απειλή της εκλογικής ήττας. Η ομιλία του Αντώνη Σαμαρά για το ιδεολογικό στίγμα της Ν.Δ. στο Ινστιτούτο Δημοκρατίας «Κ. Καραμανλής» και η πληθωρική παρουσία βουλευτών και στελεχών, η συμμετοχή της Ντόρας Μπακογιάννη, μετά πολιτικής πλατφόρμας, στην παρουσίαση βιβλίου, αλλά και η πρωτοβουλία των 25 άλλοτε λοχαγών του Κ. Καραμανλή να βραβεύσουν τον Γ. Βαρβιτσιώτη ερμηνεύθηκαν υπό αυτό το πρίσμα από αρκετούς γαλάζιους.

Μεγάλη δυσαρέσκεια προκάλεσε, εξάλλου, στο Μέγαρο Μάξιμο αλλά και σε πολλούς βουλευτές η συγκέντρωση που διοργάνωσε, μόνος του, ο κ. Γ. Βουλγαράκης, στην προσπάθειά του να απαντήσει σε όσους ζητούν επιμόνως τον αποκλεισμό όσων έχουν εμπλακεί στην υπόθεση του Βατοπεδίου από τα ψηφοδέλτια του κόμματος. Ενδεικτικό του κλίματος είναι ότι στο πλευρό του πρώην υπουργού δεν βρέθηκε ούτε ένα πολιτικό στέλεχος της Ν.Δ., γεγονός που πολλοί εκλαμβάνουν ως το αντίστοιχο μήνυμα του Μεγάρου Μαξίμου για τις μετέπειτα εξελίξεις...