Ο αριθμός 9 αποτελεί τη νέα μανία του Χόλιγουντ. Βρίσκεται σε πλήθος τίτλων ταινιών που κυκλοφορούν αυτό τον καιρό και ήδη πολλοί αναζητούν περίεργες θεωρίες πίσω από αυτή τη σύμπτωση, που εμφανίζεται τον ένατο χρόνο της νέας χιλιετίας. Ή μήπως απλώς δείχνει έλλειψη έμπνευσης των κινηματογραφιστών;
Τον Αύγουστο κυκλοφόρησαν πολλές ταινίες που είχαν τον αριθμό 9 στον τίτλο τους: το «Περιοχή 9» είναι ένα επιστημονικό φιλμ για εξωγήινους που προσγειώνονται στη Νότια Αφρική, το «Σύννεφο 9» μια γερμανική ταινία για το σεξ και την απιστία μεταξύ ηλικιωμένων και το «9,99 δολάρια» μια ισραηλινή ταινία κινουμένων σχεδίων.
Την ερχόμενη Τετάρτη στις 9 Σεπτεμβρίου (09.09.09 δηλαδή) θα γίνει η πρεμιέρα της ταινίας «9», του πολυαναμενόμενου θρίλερ που ετοιμάζει εδώ και καιρό ο Τιμ Μπάρτον. Και τον Νοέμβριο θα δούμε και την κινηματογραφική εκδοχή του γνωστού μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ «Νine». Αυτή η πολλαπλή παρουσία του αριθμού 9 σε τίτλους ταινιών είναι τυχαία ή κάτι κρύβεται από πίσω; αναρωτιέται η εφημερίδα «Chicago Τribune».
Μεταμόρφωση
«Το 9 θεωρείται ο αριθμός του τέλους αλλά και της ολοκλήρωσης και της μεταμόρφωσης», λέει στην εφημερίδα η Κέι Λάγκερκιστ, συγγραφέας του βιβλίου «Οδηγός αριθμολογίας για ηλίθιους». Και αποδίδει τη σημασία του στον χρόνο που χρειάζεται για την ολοκλήρωση μιας εγκυμοσύνης, στους πλανήτες που αποτελούν τον Γαλαξία μας αλλά και στον αριθμό μελών που επελέγη να έχει το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ. («Με 9 δικαστές γίνεται πιο εύκολο να επιτευχθεί η ανώτερη κατανόηση των καταστάσεων»).
Σε αυτή τη λογική στηρίζεται και η ταινία «9» σε παραγωγή Τιμ Μπάρτον. Ρομπότ φτιαγμένα από επιστήμονα παίρνουν το όνομα αριθμών από το 1 έως το 9 και αναλαμβάνουν να σώσουν την ανθρωπότητα από τη μόλυνση του περιβάλλοντος. Όπως εξηγεί ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Σέιν Άκερ, «είναι διαδοχικές εκδοχές. Το πρώτο ρομπότ είναι πιο πρωτόγονο και το 9 το πιο εξελιγμένο που έφτιαξε ο επιστήμονας προτού εξαφανιστεί».
Για τον Τζον Όγκουστ, συγγραφέα και σκηνοθέτη του θρίλερ «Τα 9», ο αριθμός αντιπροσωπεύει το υπέρτατο επίπεδο όπου μπορεί να φτάσει ένας άνθρωπος. «Στην ταινία μου», εξηγεί, «τα εννιάρια δείχνουν πόσο κοντά μπορεί να φθάσουμε στο θείο. Σε μια κλίμακα από το 1 έως το 10, το 10 είναι ο Θεός». Ο Όγκουστ χρησιμοποίησε τον αριθμό με διάφορους τρόπους, χωρίζοντας την ταινία σε τρία μέρη μια και το 3 είναι η τετραγωνική ρίζα του 9. Ένας από τους λόγους που προτίμησε το 9 είναι επειδή του αρέσει ο ήχος της λέξης στα αγγλικά: νάιν. Όμως στα γερμανικά αυτό σημαίνει “όχι”, μια λέξη που δεν ακούγεται καθόλου στη γερμανική ταινία «Σύννεφο 9», το πρώτο πλάνο της οποίας είναι μια μάλλον προκλητική σκηνή όπου ένας 70χρονος και μια 60χρονη κάνουν σεξ. Το ίδιο κάνουν και σε όλη τη διάρκεια της ταινίας μια και ο τίτλος υποδηλώνει τη συνεχή κατάσταση ευφορίας στην οποία βρίσκονται.
Βέβαια, είναι λογικό να απορεί κάποιος εάν όλα αυτά τα εννιάρια μπερδεύουν τους διαφημιστές και προκαλούν προβλήματα στην προώθηση των ταινιών. Η μόνη ελπίδα είναι ότι καθώς παίζονται σε τόσο διαφορετικές χώρες όπως η Γερμανία, η Νότια Αφρική, το Ισραήλ και η Ιταλία, οι θεατές δεν θα μπερδευτούν. Θα τους μείνει μόνο η απορία πώς ταυτόχρονα τόσοι κινηματογραφιστές είχαν την ίδια έμπνευση. Ή μήπως τελικά κρύβεται κάτι άλλο από πίσω;