Οι μικροί φορητοί υπολογιστές που προορίζονται κατά βάση για πλοήγηση στο Ίντερνετ αυξάνουν σημαντικά τα μερίδια τους σε όλες τις αγορές, προσφέροντας ένα ελκυστικό πακέτο τιμής - απόδοσης.
Το δεύτερο εξάμηνο του 2009 ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκό για την αγορά των φορητών υπολογιστών, παρουσιάζοντας σημαντική ανάπτυξη τόσο σε τριμηνιαίο όσο και σε ετήσιο επίπεδο. Παράλληλα, όπως αποκαλύπτει η σχετική έρευνα της Display Search, τα netbooks επέδειξαν ισχυρή ανάπτυξη σε επίπεδο τριμήνου, με ρυθμό 40%, διπλάσιο από την εντυπωσιακή ανάπτυξη 22% που παρουσίασαν τα μεγαλύτερα σε διαστάσεις laptop.
Η ισχυρή ανάπτυξη των netbooks αύξησε το μερίδιο τους στην αγορά φορητών υπολογιστών στο 22,2% το δεύτερο τρίμηνο του έτους, όπου κυρίαρχα εξακολουθούν να παραμένουν τα laptops με μερίδιο 77,8%. Πρόκειται για ιδιαίτερα εντυπωσιακή αύξηση, αν αναλογιστεί κάποιος ότι το περασμένο τρίμηνο το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 17,8% και πριν από ένα χρόνο το μερίδιο αγοράς των netbooks ήταν μόλις στο 5,6%.
Η διείσδυση των netbooks στη Λατινική Αμερική και την Κίνα είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με τα laptops, σύμφωνα με την έρευνα. Η χαμηλή τιμή ενός netbook το καθιστά άκρως ανταγωνιστικό σε σχέση με τα υπόλοιπα είδη υπολογιστών σε αυτές τις αναδυόμενες αγορές. Παράλληλα, πολλοί από τους καταναλωτές στις χώρες αυτές αγοράζουν netbook σαν πρώτο υπολογιστή, που σημαίνει ότι έχουν μικρότερες απαιτήσεις σε ότι αφορά τις επιδόσεις και τα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός μεγαλύτερου σε διαστάσεις και ακριβότερου laptop. Ωστόσο, ακόμη και στη Δυτική Ευρώπη και στις ΗΠΑ, όπου μεγάλο μέρους του πληθυσμού διαθέτει ήδη κάποιον υπολογιστή, είτε PC ή laptop, τα netbooks θεωρούνται ιδανική λύση δεύτερου υπολογιστή, κυρίως λόγω της πολύ ελκυστικής τους τιμής.
Σε πολλές χώρες, οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι προσφέρουν netbooks σε προνομιακή τιμή με συγκεκριμένα πακέτα συνδρομών, γεγονός που έχει συμβάλλει και αυτό σε κάποιο βαθμό στην ανάπτυξη και διείσδυση στους καταναλωτές. Στη Δυτική Ευρώπη μάλιστα, πολλές εταιρείες δίνουν δωρεάν netbooks για τους πελάτες που υπογράψουν διετές συμβόλαιο. Στη Βόρεια Αμερική, οι πάροχοι προσφέρουν δωρεάν netbook για διετή προγράμματα, ενώ ακόμη και οι εταιρείες καλωδιακής τηλεόρασης δίνουν netbooks με σκοπό την προσέλκυση νέων συνδρομητών. Προσφάτα μάλιστα, η Nokia ανακοίνωσε την κατασκευή του δικού της netbook, σε μια κίνηση που χαρακτηρίστηκε από τους ιθύνοντες ως «φυσική προέκταση» της προϊοντικής γκάμας της εταιρείας.
Στην Ευρώπη αυτές οι τακτικές έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα επιτυχημένες τόσο για την ανάπτυξη των netbooks αλλά και σε ότι αφορά τις νέες συνδρομές, ενώ στην Αμερική ξεκίνησαν να εφαρμόζονται το δεύτερο εξάμηνο του 2009.
Τα netbooks έγιναν αρχικά γνωστά και στήριξαν την ανάπτυξη τους ως φθηνοί φορητοί υπολογιστές, πολύ μικρών διαστάσεων, χωρίς ξεχωριστά τεχνικά χαρακτηριστικά που απευθύνονται κυρίως σε χρήστες Ίντερνετ και επαγγελματίες που ταξιδεύουν συχνά. Σταδιακά όμως, οι οθόνες - και κατ' επέκταση το μέγεθος τους - αυξήθηκαν από τις 7 ίντσες στις 10,2 ίντσες, φτάνοντας μέχρι και τις 11,6 για κάποια τελευταία μοντέλα. Παράλληλα, η κατασκευή netbooks με ολοκληρωμένες εκδόσεις λειτουργικών, όπως τα Windows XP της Microsoft, καθιστά δυσδιάκριτα τα όρια διαφοροποίησης ενός netbook από ένα laptop. Εκτός αυτού, η εξέλιξη αυτή στο άμεσο μέλλον μπορεί να οδηγήσει και σε αύξηση της τιμής τους, όπως επισημαίνει ο Τζον Τζέικομπς, διευθυντής της Notebook Market Research, αποθαρρύνοντας μερίδα καταναλωτών που αναζητούν μια φθηνή λύση για δεύτερο υπολογιστή.