Τρίτη 5 Μαΐου 2009

Πλαστή η προτομή της Νεφερτίτης;

Η διάσημη προτομή της Νεφερτίτης, που φιλοξενείται στο Βερολίνο, είναι μία «πλαστογραφία» που κατασκευάστηκε το 1912 ως πρότυπο για μελέτες πάνω στην πολυχρωμία, υποστηρίζει σε έργο του που μόλις δημοσιεύτηκε ο γνωστός ιστορικός Τέχνης Ανρί Στιερλέν.

«Συσσωρεύονται οι ενδείξεις» που συνηγορούν πως είναι «αδύνατον» η προτομή της βασίλισσας της Αιγύπτου να έχει φιλοτεχνηθεί πριν από 3.400 χρόνια, τόνισε ο Ελβετός ιστορικός Τέχνης, ο οποίος δημοσίευσε το πόνημα «Η προτομή της Νεφερτίτης, μια απάτη της Αιγυπτιολογίας;».

Σύμφωνα με τον Στιερλέν, που είναι συγγραφέας μίας πλειάδας έργων για την Αίγυπτο, τη Μέση Ανατολή και τον αρχαίο ισλαμικό κόσμο, η προτομή αυτή κατασκευάστηκε στο ίδιο το σκάμμα της ανασκαφής το 1912 από έναν καλλιτέχνη ονόματι Γκέρχαρντ Μαρκς, με την προτροπή του υπεύθυνου Γερμανού αρχαιολόγου Λούντβιχ Μπόρχαρντ.

Ο αρχαιολόγος επιθυμούσε να φιλοτεχνηθεί μία προσωπογραφία της βασίλισσας, της οποίας διαθέτουμε πλείστες εικόνες, στην οποία θα φορά την τιάρα, για την οποία γνωρίζαμε πώς ήταν, χρησιμοποιώντας αρχαίες μπογιές που ανακαλύφθηκαν στην ανασκαφή, κάνοντας πειράματα για την πολυχρωμία, τονίζει ο ιστορικός.

Όταν στις 6 Δεκεμβρίου 1912 επισκέφθηκε το σκάμμα ο πρίγκιπας της Γερμανίας, ανακάλυψε την προτομή, που θεωρήθηκε τότε αυθεντική και αποτέλεσε αντικείμενο ιδιαίτερου θαυμασμού από όλους. Ο αρχαιολόγος τότε δεν είχε «το θάρρος να γελοιοποιήσει» τους υψηλούς φιλοξενούμενούς του, τονίζει ο ιστορικός.

«Δεν τοποθετούμε ποτέ στις προθήκες μας έργα αμφίβολης καταγωγής για τους περίπου 700.000 επισκέπτες που δεχόμαστε κάθε χρόνο», ήταν η αντίδραση του διευθυντή του Αιγυπτιακού Μουσείου του Βερολίνου Ντίτριχ Βίλντουνγκ, που είναι υπεύθυνος για την προτομή, εν αναμονή της «μετακόμισής» της τον Οκτώβριο στο Νόιες Μουζέουμ της πόλης.

«Μία τομογραφία, οι αναλύσεις των υλικών και μία πλήρης τεκμηρίωση με έγγραφα για την ιστορία της τεκμαίρουν την αυθεντικότητά της », τονίζει ο Βίλντουνγκ.