Χωρίς να δοθεί ούτε μία παραγγελία για ναυπήγηση πλοίου, παγκοσμίως, κύλησε και ο τέταρτος μήνες του 2009, ο Απρίλιος. Πέρασε το 1/3 του χρόνου και δεν κουνιέται ούτε… βάρκα.
Και όμως το φαινόμενο αυτό της ναυπηγικής απραξίας αρχίζει πλέον και θεωρείται… φυσιολογικό.
Το φαινόμενο κρίνεται πλέον απολύτως φυσιολογικό αφού ο υπερβολικός αριθμός των ναυπηγικών παραγγελιών που βρίσκονται σε εκκρεμότητα απομακρύνει κάθε σκέψη από τους εφοπλιστές για να αναπτύξουν τον στόλο τους μέσω ναυπηγήσεων, όπως έκαναν τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
«Παράλληλα, φαίνεται ότι η χρηματοδότηση μιας τέτοιας πράξης κινείται στις σφαίρες του ανέφικτου αφού τόσο οι τράπεζες όσο και οι χρηματοδοτικοί οργανισμοί μετρούν τα μέχρι στιγμής δεδομένα και στέκονται απρόθυμες έως και εν αδυναμία ικανοποίησης τυχόν αιτήματος» επισημαίνει σε ανάλυσή του ο Γιώργος Μπάνος του ναυλομεσιτικού οίκου G. Moundreas S.A., εξειδικευμένος στις ναυπηγήσεις.
Στο …σκοτάδι παραμένει ο αριθμός ακυρώσεων ή άλλων μεταβολών στις παραγγελίες για ναυπηγήσεις που έχουν ήδη δοθεί.
«Τόσο η πλευρά των ναυπηγείων όσον και εκείνη του εφοπλισμού παραμένουν σιωπηλές αφού και στους δύο δεν συμφέρει η δημοσιότητα. Εξαίρεση ορισμένες πράξεις που αφορούν σε εισηγμένες εταιρείες, εκ του νόμου υποχρεωμένες να κοινοποιούν μέρος των σχετικών ενεργειών τους.» επισημαίνει ο Γ. Μπάνος.
Σχεδόν βέβαιη, είναι η τύχη των συμβολαίων χωρίς χρηματοδοτική κάλυψη, όπως και σεβαστός αριθμός πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων-containerships που σαφώς αδυνατεί να αντέξει η αγορά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της XRTC, o παγκόσμιος στόλος υπό παραγγελία την 1η Φεβρουαρίου 2009 ήταν 9.653 πλοία, με συνολική χωρητικότητα 572,7 εκατ. DWT και αξίας 533 δισ. δολάρια.
Οι παραδόσεις είναι προγραμματισμένες:
- 2009: 168 εκατ. DWT (30% του υπό παραγγελία στόλου)
- 2010: 198 εκατ. DWT (35% του υπό παραγγελία στόλου)
- 2011: 153 εκατ. DWT (27% του υπό παραγγελία στόλου)
- 2012: 54 εκατ. DWT ( 8% του υπό παραγγελία στόλου).