Σημαντικές ανακατατάξεις κυοφορούνται στην ελληνική αγορά γάλακτος, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η σημαντική μείωση της κατανάλωσης του συμπυκνωμένου - εβαπορέ και του γάλακτος μακράς διαρκείας, ενώ παράλληλα υποχωρεί η κατανάλωση φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος και αντίθετα σημειώνει έντονη άνοδο η ζήτηση γάλακτος υψηλής παστερίωσης.
Οι τάσεις αυτές της αγοράς αποτυπώνονται σε νέα κλαδική μελέτη που ολοκλήρωσε η εταιρεία οικονομικής πληροφόρησης Icap Group για τη γαλακτοκομική αγορά, εκτιμώντας παράλληλα ότι το μέγεθος της συνολικής αγοράς γάλακτος «δεν αναμένεται να επηρεαστεί σημαντικά από τις συνθήκες της οικονομικής κρίσης, καθώς τα εν λόγω προϊόντα αποτελούν βασικό κομμάτι της καθημερινής διατροφής στη χώρα μας», απορροφώντας γύρω στο 10,5% των συνολικών μέσων μηνιαίων δαπανών για τρόφιμα. Ωστόσο, η κατανάλωση γιαουρτιού προβλέπεται ότι θα κινηθεί «μεταξύ στασιμότητας και οριακής μείωσης» τόσο το 2009 όσο και το 2010.
Επικαλούμενη παράγοντες της αγοράς, η Icap Group προβλέπει «κινήσεις εξαγορών, συγχωνεύσεων ή συνεργασιών», οι οποίες θα οδηγήσουν σε «περαιτέρω συγκέντρωση» της ελληνικής γαλακτοκομικής αγοράς. Ταυτόχρονα «θα συνεχιστούν τα φαινόμενα υποκατάστασης μεταξύ κατηγοριών γαλακτοκομικών προϊόντων» και «θα παρουσιάσουν ανοδική πορεία τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας».
Αναλυτικότερα, προβλέπεται ότι ως και το 2010 θα συνεχιστεί με έντονους ρυθμούς, μέχρι και κατά 10%, η ανοδική πορεία της κατανάλωσης γάλακτος υψηλής παστερίωσης. Αντίθετα, η κατανάλωση φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος θα εξακολουθήσει, παρά τις αυξομειώσεις που σημειώνονται, να είναι φθίνουσα, με χαμηλούς ρυθμούς πτώσης, εξαιτίας της μερικής υποκατάστασης από το γάλα υψηλής παστερίωσης. Μείωση με ρυθμό 3% και 5% ετησίως αναμένεται όσον αφορά την κατανάλωση του συμπυκνωμένου - εβαπορέ και του γάλακτος μακράς διαρκείας, αντιστοίχως.
Σχετικά με τα μερίδια που απέσπασαν οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου στις επιμέρους κατηγορίες γάλακτος το 2008, η Icap Group σημειώνει ότι:
- Στο φρέσκο παστεριωμένο η εταιρία Vivartia κατείχε μερίδιο της τάξεως του 30%, ακολουθούμενη από τις επιχειρήσεις Ολυμπος (8%-8,5%) και Αγνό (7,5%-8%).
- Στο γάλα υψηλής παστερίωσης η Vivartia κατείχε μερίδιο πάλι της τάξεως του 30%, ακολουθούμενη από την εταιρεία Friesland, η οποία εκτιμάται ότι συγκέντρωσε μερίδιο περί το 28,5%.
- Στο συμπυκνωμένο - εβαπορέ τα πρωτεία κατέχει η Friesland, ακολουθούμενη από τη Vivartia, ενώ και οι δύο εταιρείες μαζί κατέχουν μερίδιο άνω του 60%.
- Στο γιαούρτι τα πρωτεία κατέχει η εταιρεία Φάγε (περίπου 30%), ακολουθούμενη από τη Vivartia (23%).