Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2010

Η Wal-Mart «φλερτάρει» τους μικρούς αγρότες

«Στροφή» στους μικρούς παραγωγούς τροφίμων με την αγορά αγροτικών προϊόντων ενός δις δολαρίων κάνει η Wal-Mart, που ταυτόχρονα επιχειρεί να αντικαταστήσει τα τυποποιημένα τρόφιμα με φρέσκα, επενδύοντας ακόμη ένα δις δολάρια.

Η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στον κόσμο, η αμερικανική Wal-Mart, στρέφεται τώρα σε μικρούς και μεσαίους καλλιεργητές, προκειμένου να επεκταθεί με κίνητρο για τους αγρότες τα περισσότερα χρήματα που θα μπορούν να λαμβάνουν για τα προϊόντα τους. Σύμφωνα με τον όμιλο, αυτό το παγκόσμιο πρόγραμμα βιώσιμης γεωργίας θα ενισχύσει τις τοπικές οικονομίες, προσφέροντας βέβαια στους καταναλωτές φρέσκα τρόφιμα καλύτερης ποιότητας και σε καλές, όπως υποστηρίζει, τιμές.

Παρ' όλα αυτά, αναλυτές της αγοράς τροφίμων εκτιμούν ότι αυτή η.............

στρατηγική επιλογή θα έχει ως μακροπρόθεσμη συνέπεια να «εξαφανίσει» σταδιακά τις μικρές βιοτεχνίες τυποποίησης και εμπορίας νωπών αγροτικών προϊόντων, που τώρα στηρίζονται αποκλειστικά και μόνο στους μικρούς αγρότες και την ποιότητα που αυτοί εξασφαλίζουν.

Ο νέος στρατηγικός σχεδιασμός

Η στρατηγική κινείται σε τρεις άξονες. Ο πρώτος αφορά στους αγρότες και προβλέπει την πώληση τροφίμων ύψους 1 δισ. δολαρίων, τα οποία θα προέρχονται από μικρούς και μεσαίους καλλιεργητές, την παροχή εκπαίδευσης, την ενίσχυση του αγροτικού εισοδήματος κατά 10-16% και τον διπλασιασμό στην πώληση προϊόντων από ντόπιους αγρότες. Ο δεύτερος αφορά στην παραγωγή των προϊόντων. Οι στόχοι προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την επένδυση άλλου 1 δισ. στη διοχέτευση φρέσκων προϊόντων στην παγκόσμια αγορά εντός των επόμενων πέντε χρόνων και τη μείωση των οργανικών απορριμμάτων στα καταστήματα του ομίλου στις αναπτυσσόμενες χώρες κατά 10-15%. Σύμφωνα με την εταιρεία, «το 30-40% των τροφίμων παγκοσμίως χάνεται στη διαδρομή από τις φάρμες στο τραπέζι, όμως αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Πρέπει να παράγουμε περισσότερο και να πετάμε λιγότερο.»

Ο τελευταίος άξονας υπό τον τίτλο «βιώσιμη παραγωγή βασικών αγροτικών προϊόντων» σχετίζεται με την παραγωγή φοινικέλαιου και βοδινού κρέατος, με τρόπο τέτοιο που δεν θα επιτείνεται το πρόβλημα της αποψίλωσης και θα περιορίζεται η παραγωγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 5 εκατομμύρια τόνους έως το 2015.

Εντύπωση προκαλεί και το γεγονός ότι, για πρώτη φορά, ο όμιλος δεσμεύτηκε να ζητεί από τους προμηθευτές του στοιχεία για την κατανάλωση νερού, ενέργειας, λιπάσματος και παρασιτοκτόνων που χρησιμοποιούν, σε μια προσπάθεια να περιορίσει πρακτικές που θεωρούνται βλαβερές για το περιβάλλον και να βελτιώσει τη θέση του στον λεγόμενο δείκτη βιωσιμότητας.