Κάτι που πολλοί δεν γνωρίζουν είναι ότι η Ιταλία υπήρξε, το 1926, η πρώτη χώρα που απέκτησε αυτοκινητόδρομο, τον Α8 που συνδέει το Μιλάνο με τις λίμνες Κόμο και Ματζόρε. Εν έτει 2010 οι Ιταλοί μπορούν να υπερηφανεύονται για μία ακόμη παγκόσμια «πρώτη»: τον αυτοκινητόδρομο Α18, στην ανατολική Σικελία.
Προσθέτει 30 χιλιόμετρα στο οδικό δίκτυο της νήσου του ιταλικού νότου, συνδέοντας την Κατάνια με τις Συρακούσες και �το κυριότερο- αποτελεί τον πρώτο αυτοκινητόδρομο που τροφοδοτείται εξ ολοκλήρου με ηλιακή ενέργεια.
Όταν ολοκληρωθούν τα έργα ο Α18 θα θεωρείται ίσως ο πλέον προηγμένος δρόμος στην Ευρώπη και παράλληλα ένας από τους ασφαλέστερους. Ήδη έχει τοποθετηθεί το εν τέταρτο των ηλιακών συλλεκτών που θα τον καταστήσουν αυτόνομο αυτοκινητόδρομο, ενώ σύμφωνα με τους εργολάβους, το σύστημα θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία την 1η Ιανουαρίου του 2011, οπότε και ο αυτοκινητόδρομος θα παραδοθεί στην κυκλοφορία. Τότε, το 100% των ενεργειακών του αναγκών θα καλύπτεται από 80.000 ηλιακούς συλλέκτες που τοποθετούνται κατά μήκος του δρόμου και μέσω των οποίων θα τροφοδοτούνται τα φώτα, οι ανεμιστήρες στις σήραγγες, τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης κ.ο.κ. Ο ηλιακός αυτοκινητόδρομος, συνολικής ισχύος 12 εκ. kWh το χρόνο θα βοηθήσει, σύμφωνα με την κατασκευαστική εταιρία, να εξοικονομηθεί το ισοδύναμο 31.000 τόνων πετρελαίου καθώς και 10.000 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα.
Ο αυτοκινητόδρομος Κατάνια-Συρακούσες είναι το πρώτο τέτοιο «πείραμα» αυτής της κλίμακας. Εκτός του ότι θα τροφοδοτείται πλήρως από φωτοβολταϊκά, θα είναι ένας πραγματικά πράσινος δρόμος, αφού κατά μήκος του θα φυτευτούν χιλιάδες δέντρα και φυτά για καλλωπιστικούς λόγους.
Η Ιταλία όμως δεν μένει εκεί. Στο πλαίσιο «πράσινων» αναβαθμίσεων σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους, η Autostrade per l' Italia αντικαθιστά με LED τα φώτα όλων των δρόμων, για τους οποίους ευθύνεται, (περίπου 3.500 χιλιόμετρα σε σύνολο 6.500 του ιταλικού οδικού δικτύου) ενώ ενσωματώνει την ηλιακή τεχνολογία σε δρόμους ολόκληρης της χώρας. Πρόσφατα μάλιστα ανακοίνωσε σειρά από πρωτοβουλίες για την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και βελτιώσεις για μεγαλύτερη ενεργειακή αποδοτικότητα σε όλες τις εγκαταστάσεις της. Τα σχέδιά της προβλέπουν μείωση της παραγωγής εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 40% και μακροπρόθεσμα ελπίζει σε σημαντική εξοικονόμηση πόρων που θα διοχετεύονταν στη συντήρηση των υποδομών της.