Τετάρτη 29 Ιουλίου 2009

Η κυβέρνηση καίει και τον ΟΣΕ

Βαθύτατη εντύπωση προκαλεί το ανεξήγητο μίσος με το οποίο στρέφονται οι υπουργοί της ΝΔ εναντίον των ασθενέστερων οικονομικά στρωμάτων της ελληνικής κοινωνίας, ιδίως σε ό,τι αφορά τις τιμές των εισιτηρίων των μέσων μαζικής μεταφοράς που χρησιμοποιούν κατεξοχήν οι φτωχότεροι των Ελλήνων στις μετακινήσεις τους. Ο νυν υπουργός Μεταφορών Ευριπίδης Στυλιανίδης και ο προκάτοχός του Κωστής Χατζηδάκης ανεδείχθησαν πραγματικά σε «ταλιμπάν του νεοφιλελευθερισμού» στον τομέα αυτόν. Ο δεύτερος έσπευσε να αυξήσει πάνω από 100% τις τιμές των αστικών λεωφορείων της Αθήνας πριν απομακρυνθεί από το υπουργείο Μεταφορών. Περιέκοψε επίσης δραστικά τα δρομολόγια ανά την Ελλάδα των φτηνών (και αργών) τρένων, αυξάνοντας φυσικά και τα εισιτήρια.

Οσο για τον Ευρ. Στυλιανίδη, το πρώτο πράγμα που έκανε όταν ανέλαβε ήταν να πετάξει τους φτωχούς έξω από τα ταξί, αυξάνοντας την ταρίφα κατά 100% σε έναν χρόνο! Δεν αρκέστηκε όμως σε αυτό. Τώρα θέλει να αποτελειώσει και τον ΟΣΕ. Μέχρι του χρόνου τον Δεκέμβριο θα αυξήσει τα φτηνότερα εισιτήρια (της δεύτερης θέσης των απλών τρένων) κατά... 135%! Από 15,10 που έχει σήμερα το εισιτήριο αυτό για τη διαδρομή Αθήνας - Θεσσαλονίκης θα το εκτοξεύσουν οι της ΝΔ στα 35,50 ευρώ!

Επιπρόσθετος στόχος της κυβέρνησης είναι περίπου η... κατάργηση των τρένων στην Ελλάδα! Ακούγεται απίστευτο, αλλά έτσι είναι. Μέχρι χθες το πρωί δεν είχαν ανακοινωθεί στα εκδοτήρια εισιτηρίων του ΟΣΕ οι δραματικές περικοπές στα δρομολόγια που θα τεθούν σε εφαρμογή σε... τρία 24ωρα, με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να μην κόβει καν εισιτήρια για το Σάββατο γιατί δεν ήξεραν οι υπάλληλοι ποια δρομολόγια καταργούνται!

Δεν γνωρίζουμε τι τελικά θα προλάβει να περικόψει ο Ευρ. Στυλιανίδης μέχρι την απομάκρυνση της ΝΔ από την εξουσία, αλλά αποκαλυπτικό των προθέσεων των στελεχών της Δεξιάς είναι εσωτερικό σημείωμα της διοίκησης του ΟΣΕ προς το υπουργείο Μεταφορών που δημοσιεύθηκε στις εφημερίδες: βάσει αυτού θέλουν τελικά να κόψουν το... 65% των δρομολογίων της Πελοποννήσου, το 50% των δρομολογίων της Θεσσαλίας, το 40% της Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης και το 20% του άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης.

Τι να πει κανείς; Σε όλη την Ευρώπη τα τρένα εκσυγχρονίζονται και τα δρομολόγιά τους πολλαπλασιάζονται, αλλά στην Ελλάδα του Καραμανλή σε λίγο θα περνάει ένα τρένο την... εβδομάδα, όπως στα κόμικς του Λούκι Λουκ για το Φαρ Ουέστ.

Οι ισχυρισμοί του υπουργού Μεταφορών περί ελλειμμάτων αποτελούν προσχήματα. Εν πρώτοις το τεράστιο ποσοστό των ελλειμμάτων οφείλεται στις μίζες των αρμοδίων για προμήθειες, στους διορισμούς στρατιών άχρηστων κομματικών εγκαθέτων ως συμβούλων και υπαλλήλων, στην απίστευτη σπατάλη και διαφθορά που επιτρέπει σε κυκλώματα να κινούν λαθραία μέχρι και... ολόκληρες εμπορικές αμαξοστοιχίες εισπράττοντας οι ίδιοι τα κόμιστρα!

Μικρό μέρος του ελλείμματος προέρχεται από τα φθηνά εισιτήρια - και αυτό το μέρος είναι απολύτως επιβεβλημένο για κοινωνικούς λόγους να καλύπτεται από τα χρήματα που καταβάλλουν οι φορολογούμενοι.

Ποιοι χρησιμοποιούν τα αστικά λεωφορεία και τα τρένα; Οι φτωχότεροι των εργαζομένων και των κατοίκων της υπαίθρου, οι συνταξιούχοι, οι φοιτητές, οι μετανάστες, οι φαντάροι ή μανάδες που πάνε με τα παιδιά για διακοπές στα χωριά των γονιών. Κατά τεκμήριο δηλαδή τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα.

Οι ευρωπαϊκές κοινωνίες, σε αντίθεση με τα πολιτικά δόγματα οποιουδήποτε λογιστή κατέχει υπουργικό θώκο, εδώ και δεκαετίες πολλές έχουν αποφασίσει ότι θέλουν και οφείλουν να παρέχουν σε αυτές τις αδύναμες κοινωνικές ομάδες τη δυνατότητα να μετακινούνται έναντι φθηνού εισιτηρίου που να είναι σε θέση να καταβάλουν, αδιαφορώντας αν αυτό προκαλεί ελλείμματα στους οργανισμούς των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ακριβώς γι αυτό οι οργανισμοί αυτοί είναι παντού στον πολιτισμένο κόσμο ελλειμματικοί και επιδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

ΟΙ ΕΦΙΑΛΤΙΚΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ
Σχέδιο με στόχο το ξεπούλημα

Την εκποίηση του ΟΣΕ σε ιδιώτες με τον αναπότρεπτο προσωπικό πλουτισμό όσων αναμειχθούν ενεργά σε αυτή τη διαδικασία, αν ποτέ λάβει χώρα, υπηρετεί η γραμμή των αλλεπάλληλων εφιαλτικών αυξήσεων των εισιτηρίων και της διαρκούς συρρίκνωσης των δρομολογίων των τρένων που με συνέπεια προωθεί η κυβέρνηση Καραμανλή. Τζάμπα τρένα και δίκτυο, πανάκριβα εισιτήρια και ελάχιστα δρομολόγια είναι η συνταγή για ξεπούλημα σε ιδιώτες με τεράστια περιθώρια για «χοντρές» μίζες! Τώρα, το γεγονός ότι η ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων απέτυχε ακόμη και στη Βρετανία και ότι οι εκτροχιασμοί και οι συγκρούσεις τρένων αυξήθηκαν κατακόρυφα εκεί όταν ιδιωτικοποιήθηκαν, αυτά αποτελούν ασήμαντες λεπτομέρειες για τους υπουργούς της ΝΔ. Μήπως αυτοί μπαίνουν ποτέ σε τρένο;