Ριζικά αναμένεται να αλλάξει η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 2011 καθώς πέραν των μεγάλων επιχειρηματικών εξελίξεων που αναμένεται να γίνουν την επόμενη χρονιά, εκτεταμένες αλλαγές εξετάζει να κάνει η κυβέρνηση με το θέμα της φορολόγησης των αυτοκινήτων ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει η άρση απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη μέχρι τη στιγμή που θα εξισωθεί ο φόρος μεταξύ του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης.
Οσον αφορά στη απόσυρσης παλαιών οχημάτων στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως η στάση των τραπεζών θα κρίνει την επιτυχία ή αποτυχία του μέτρου...
Οι αλλαγές του 2010
Η τεράστια πτώση των πωλήσεων στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου έχει επαναπροσδιορίσει τις σχέσεις που έχουν κάποιοι εισαγωγείς με τον κλάδο καθώς μετά από πάρα πολλά χρόνια κερδοφορίας τα τελευταία δύο έτη οι ζημιές συνεχώς αυξάνονται. Μάλιστα υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες οι μηνιαίες καταγεγραμμένες ζημιές αγγίζουν ακόμη και τα 2 εκατ. ευρώ κάθε μήνα!
Αλλωστε ο κλάδος του αυτοκινήτου στην Ελλάδα επιβαρύνεται με απίστευτη φορολογία, όπως επίσης και στη Δανία, σε βαθμό μάλιστα που μπορεί να ανέλθει έως και 113% της εργοστασιακής αξίας κάποιου μοντέλου.
Ωστόσο στα μέσα Δεκεμβρίου με μια ουσιαστική παρέμβαση η κυβέρνηση αποφάσισε να στηρίξει τον κλάδο του αυτοκινήτου επαναφέροντας το μέτρο της απόσυρσης με μείωση του Τέλους Ταξινόμησης από 50 έως και 100% στα καινούρια ΙΧ που θα αποκτηθούν αλλά και κινούνται με κινητήρες έως 2.000 κ.εκ. Παράλληλα αυξήθηκαν και οι εργοστασιακές αξίες των μοντέλων στα οποία επιβάλλονταν φόρος πολυτελείας δίνοντας μια ανάσα και στην αγορά χρονομίσθωσης και leasing ενώ επίσης μειώθηκαν και οι τιμές διάθεσης των ακριβών μοντέλων.
Παράλληλα η αύξηση των πωλήσεων θα αυξήσει ανάλογα και τα δημοσιονομικά έσοδα κάτι που επιδιώκει με κάθε τρόπο η κυβέρνηση.
Τι έρχεται το 2011
Η νέα χρονιά θεωρείται από στελέχη της αγοράς το έτος ?βαρόμετρο? για τα επόμενα έτη στην αγορά αυτοκινήτου.
Μάλιστα σύμφωνα με το νόμο που ψηφίστηκε στα μέρα Δεκεμβρίου το μέτρο της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων θα διαρκέσει έως τις 20/12/2011 οπότε οι κάτοχοι παλαιών οχημάτων έχουν 12 μήνες στη διάθεσή τους για να εκμεταλλευτούν τα οφέλη που προσδίδει το μέτρο.
Ομως πέραν του μέτρου της απόσυρσης το οποίο θα ισχύει έως το τέλος του 2011 ριζικά αναμένεται να αλλάξει ο τρόπος φορολόγησης των αυτοκινήτων στη χώρα μας και τα Τέλη Ταξινόμησης εξετάζεται να υπολογίζονται βάσει της εργοστασιακής αξίας του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με την ιπποδύναμή του ενώ είναι πολύ πιθανό να συμπεριληφθούν στο νέο τρόπο υπολογισμού και οι εκπομπές ρύπων.
Το συγκεκριμένο θέμα ξεκίνησε να απασχολεί τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών από τη στιγμή που οι κατασκευαστές αποφάσισαν να μειώσουν στο ελάχιστο τον κυβισμό των κινητήρων με στόχο την μείωση των εκπομπών ρύπων χωρίς ωστόσο τα μοντέλα τους να στερούνται ιπποδύναμης.
Ωστόσο η εν λόγο κίνηση των κατασκευαστών μπορεί να υποδέχθηκε θερμά στα υπόλοιπα κράτη-μέλη ωστόσο στην Ελλάδα που η φορολόγηση των αυτοκινήτων βασίζεται στον κυβισμό του κινητήρα δημιουργήθηκε μια ?μαύρη τρύπα? στα έσοδα των κρατικών ταμείων.
Ο λόγος είναι απλός καθώς ένα αυτοκίνητο με κυβισμό 1.400 κ.εκ. το οποίο αποδίδει 150 ίππους το Τέλος Ταξινόμησής του υπολογίζεται σε 2.290 ευρώ με συντελεστή 12% ενώ σε ένα μοντέλο με κινητήρα 2 λίτρων απόδοσης 150 ίππων το Τέλος Ταξινόμησης υπολογίζεται σε 5.500 ευρώ. Η διαφορά ωστόσο μεταξύ των δύο μοντέλων είναι μόλις 700 ευρώ και μάλιστα στην συγκεκριμένη περίπτωση το 2λιτρο ΙΧ είναι φθηνότερο από εκείνο με τον κινητήρα των 1,4 λίτρου!
Αντίστοιχα στα πολυτελή ΙΧ κάποιες εταιρείες έχουν στη γκάμα των μοντέλων τους κινητήρες χωρητικότητας 1,6 λίτρου τα οποία καταβάλλουν για Τέλος Ταξινόμησης 4.100 ευρώ ενώ τα αντίστοιχα 2λιτρα άλλων εταιρειών καταβάλλουν Τέλος υψηλότερο από 8.000 ευρώ!
Σύμφωνα μάλιστα με μελέτες εταιρειών αλλά και βάσει των αναλυτικών στοιχείων του ΣΕΑΑ οι καταναλωτές είναι δεδομένο πως έχουν στραφεί σε αυτοκίνητα με κινητήρες έως 1.800 κ.εκ. , σε ποσοστό μάλιστα που ξεπερνά το 98%, εξαιτίας κυρίως του κόστους χρήσης (Τέλη Κυκλοφορίας, κατανάλωση, ασφάλιστρα, τεκμήρια, κ.ά.) με αποτέλεσμα το κράτος να χάνει εκατομμύρια ευρώ από τις εν λόγο πωλήσεις καθώς οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης είναι πολύ χαμηλοί.
Σύμφωνα μάλιστα με όσα αναφέρουν στην ?ΗτΣ? στελέχη της αγοράς: ?Δεν είναι δυνατόν κάποιο μοντέλο με κινητήρα 1,4 λίτρου και απόδοσης 75 ίππων να καταβάλλει το ίδιο Τέλος Ταξινόμησης με κάποιο άλλο μοντέλο με κινητήρα ίδιου κυβισμού αλλά διπλάσιας απόδοσης. Αλλωστε και η τιμή λιανικής του ?δυνατού? μοντέλου είναι διπλάσια. Επίσης το φαινόμενο της απαρχαιωμένης φορολόγησης των ΙΧ φαίνεται πιο έντονο σε μοντέλα με κινητήρες 2 λίτρων χαμηλής απόδοσης (130-140 ίππους) τα οποία εισάγονται με πολύ χαμηλές εργοστασιακές αξίες ώστε να μπορούν να διατεθούν σε χαμηλές τιμές λιανικής ενώ την ίδια στιγμή αντίστοιχα μοντέλα με χαμηλού κυβισμού κινητήρες αλλά πολύ μεγαλύτερης απόδοσης καταβάλλουν για Τέλος Ταξινόμησης ακόμη και λιγότερα από τα μισά χρήματα για Τέλος Ταξινόμησης από εκείνα που χρειάζεται να καταβληθούν για το δίλιτρο.?.
Ουσιαστικά αν εφαρμοστεί το συγκεκριμένο μέτρο στην ?τσιμπίδα? του τελωνείου θα πέσουν όλα τα μοντέλα με υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες χαμηλού μεν κυβισμού αλλά υψηλής απόδοσης (turbo, kompressor) ενώ θα ευνοηθούν τα ατμοσφαιρικά χαμηλής ιπποδύναμης.
Οσον αφορά στις εκπομπές ρύπων το πρώτο βήμα επετεύχθη καθώς τα Τέλη Κυκλοφορίας υπολογίζονται στα καινούρια ΙΧ βάσει των ρύπων και αν συμπεριληφθεί και το εν λόγο μέτρο για τον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης σίγουρα θα ευνοήσει ακόμη περισσότερο τα ?καθαρά? αυτοκίνητα.
ΕΕ: Προτάσεις στη Λευκή Βίβλο
Τα Τέλη Ταξινόμησης, κυκλοφορίας αλλά και οι εκπομπές ρύπων αποτελεί ένα από τα φλέγοντα θέματα που απασχολεί συχνά το ευρωκοινοβούλιο. Μάλιστα η Κομισιόν πρόσφατα απάντησε σε ερώτηση που κατέθεσε ο Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας καθηγητής κ. Γιώργος Παπαστάμκος βάσει της οποίας θεωρεί ότι είναι προτιμότερο τα οδικά τέλη να ευθυγραμμιστούν με το πραγματικό κόστος που προκαλεί η χρήση του αυτοκινήτου συμπεριλαμβανομένων των αρνητικών εξωγενών περιβαλλοντικών συνεπειών, των ατυχημάτων και της κατασκευής συντήρησης και αναβάθμισης των υποδομών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο αυτό ενδέχεται να ανακοινώσει στο πρώτο τρίμηνο του 2011 στην επικείμενη Λευκή Βίβλο την εξαγγελία προτάσεων προς την κατεύθυνση αυτή. Μάλιστα κατά την Κομισιόν μολονότι το μέγεθος του κινητήρα μπορεί να συνδέεται με την ενεργειακή κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων φαίνεται πως η παράμετρος αυτή είναι λιγότερο σημαντική από άλλα κριτήρια.
Οσον αφορά στη φορολόγηση των οχημάτων η πλειονότητα των κρατών μελών καθιέρωσαν στα συστήματα φορολογίας οχημάτων στοιχεία σχετιζόμενα με τις εκπομπές ρύπων μολονότι αυτό συνέβη κατά τρόπο ασυντόνιστο λόγω έλλειψης ενωσιακού πλαισιίου πράγμα που συνεπάγεται τον κίνδυνο να υπάρξει περαιτέρω κατακερματισμός της αγοράς.
Πετρελαιοκίνηση
Το ?πράσινο φως? αναμένεται να δοθεί επιτέλους το 2011 στα πετρελαιοκίνητα ΙΧ σε Αττική και Θεσσαλονίκη καθώς θα εξισωθεί ο ειδικός Φόρος μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα μέτρο που απαιτούν εδώ και πολλά χρόνια εισαγωγείς, έμποροι αλλά και καταναλωτές καθώς οι δύο πρώτοι θα έχουν πάρα πολλά μοντέλα να διαθέσουν στις 2 κυριότερες αγορές της Ελλάδας ενώ οι απλοί καταναλωτές θα δουν το κόστος χρήσης του ΙΧ τους να μειώνεται κατά 40% σε σχέση με ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο μοντέλο που έχουν στην κατοχή τους.
Πέραν όμως μείωσης του κόστους χρήσης για τους ιδιοκτήτες οχημάτων diesel η εξίσωση του του φόρου μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης θα ?χτυπήσει? και το λαθρεμπόριο καυσίμων που στοιχίζει πολλά δισ. ευρώ κάθε χρόνο στο κράτος ενώ από την άλλη μεριά θα μειωθούν στο ελάχιστο και οι εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα καθώς είναι παγκοσμίως γνωστό πως τα πετρελαιοκίνητα οχήματα τελευταίας γενιάς είναι τα πιο ?καθαρά? αυτοκίνητα ενώ παράλληλα δεν εκπέμπουν καθόλου μικροσωματίδια εξαιτίας της ύπαρξης ειδικού φίλτρου συγκράτησής τους!
Επίσης ένα ακόμη σημαντικό γεγονός που αλλάζει ριζικά το θέμα της απαγόρευσης της κίνησης πετρελαιοκίνητων ΙΧ σε Αττική και Θεσσαλονίκη αφορά στην εισαγωγή των πρώτων υβριδικών πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στην χώρα μας στα οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να απαγορευθεί η κίνησή τους καθώς οι ρύποι που εκπέμπουν είναι πραγματικά ελάχιστοι!
Παράλληλα το θέμα παρακολουθεί στενά η ΕΕ αλλά και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στο οποίο έχουν προσφύγει αρκετοί πολίτες για το άδικο καθεστώς που ισχύει στην Ελλάδα.
Εισαγωγικές ? Εμπορίες-Απολύσεις
Δυσοίωνες παραμένουν οι εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς και για το 2011 καθώς οι συσσωρευμένες ζημιές που έχουν καταγράψει οι περισσότερες εταιρείες τα δύο προηγούμενα χρόνια δεν πρόκειται να μειωθούν αλλά αντίθετα αναμένεται να αυξηθούν. Ειδικότερα σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς οι πωλήσεις καινούριων ΙΧ σύμφωνα με το αισιόδοξο σχέδιο θα κυμανθούν μεταξύ 150-160.000 αυτοκινήτων ενώ σύμφωνα με το απαισιόδοξο σχέδιο δεν πρόκειται να αγγίξουν ούτε τις 100.000 πωλήσεις ΙΧ.
Οποιο και αν είναι το τελικό αποτέλεσμα υπολογίζεται πως ήδη έχουν χαθεί περίπου 20.000 θέσεις εργασίας εκ των οποίων κανείς σχεδόν απολυμένος δεν μπορεί να απορροφηθεί από κάποια άλλη εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο του αυτοκινήτου.
Οσον αφορά στις εισαγωγικές εταιρείες είναι γνωστό πως μέσα στο 2010 κατέγραψαν οι περισσότερες ζημιές ενώ οι προβλέψεις για το 2011 είναι εξαιρετικά επικίνδυνες. Αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις των αναλυτών τότε σίγουρα κάποιες εισαγωγικές θα πουληθούν ενώ κάποιες άλλες θα κλείσουν. Οσον αφορά στη δεύτερη περίπτωση δηλαδή του κλεισίματος τα εργοστάσια έχουν ακόμη ένα ?ατού? που περιμένουν να τεθεί σε ισχύ από τις 30 Μαίου του 2011 το οποίο αφορά στο νέο Block Exemption (ευρωπαϊκή οδηγία) βάσει του οποίου μπορούν να αλλάξουν τη σχέση που θα διατηρούν με τον έως τότε επίσημο εισαγωγέα των αυτοκινήτων τους για την Ελλάδα.
Από την άλλη μεριά ο υπέρογκος τραπεζικός δανεισμός που έχουν λάβει κάποιες εισαγωγικές μπορεί να τις οδηγήσει σε πτώχευση δημιουργώντας αυτόματα ένα τεράστιο ντόμινο σε όλη την υπόλοιπη αγορά...
Οι έμποροι από την μεριά τους είναι δεδομένο πως βρίσκονται σε χειρότερη κατάσταση από τους εισαγωγείς καθώς οι προμήθειες που λαμβάνουν συνεχώς μειώνονται ενώ από την άλλη μεριά ο τζίρος των υπηρεσιών after sales (συνεργείο, φανοποιείο, ανταλλακτικά) κατά την διάρκεια του 2010 είχε μειωθεί κατά 50% ενώ οι προβλέψεις για το 2011 είναι χειρότερες. Αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις των αναλυτών τότε το επίσημο δίκτυο των εισαγωγέων αναμένεται να συρρικνωθεί πάρα πολύ και θα δούμε να ?στεγάζονται? κάτω από την ίδια στέγη αρκετές φίρμες οι οποίες μπορεί και να ανήκουν σε διαφορετικούς εισαγωγείς...
Τέλος οι ανεξάρτητοι έμποροι αυτοκινήτων οι οποίοι έχασαν περίπου 3.000 επαγγελματίες τα τελευταία δύο χρόνια θα δίνουν καθημερινά το δικό τους αγώνα για να επιβιώσουν κερδίζοντας έστω και μερικές δεκάδες ευρώ από την πώληση κάποιου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
60.000 κατασχεμένα ΙΧ στο σφυρί το 2010
Χιλιάδες κατασχέσεις αναμένεται να διεξαχθούν το 2011 καθώς την προηγούμενη χρονιά τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας εκποιούσαν περίπου 4-6.000 κατασχεμένα ΙΧ κάθε μήνα. Αν αθροίσει κανείς τις μηνιαίες δημοπρασίες κατασχεμένων αυτοκινήτων θα αντιληφθεί πως περίπου 60.000 ΙΧ βγήκαν στο ?σφυρί? το 2010 ενώ οι προβλέψεις για το 2011 είναι επίσης αρνητικές.
Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη της αγοράς οι τράπεζες για να μειώσουν τον αριθμό των κατασχέσεων κατά την διάρκεια του 2010 τελικά ενέκριναν μόλις 1 στις 10 αιτήσεις που κατέφθαναν στα υποκαταστήματά τους. Η στάση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων το 2011 αναμένεται να είναι σκληρότερη από εκείνη που είχαν πέρσι ενώ σύμφωνα με πληροφορίες κανένα δάνειο δεν πρόκειται να εγκρίνεται από κάποια τράπεζα αν ο καταναλωτής δεν καταβάλλει τουλάχιστον το 20% της αξίας του οχήματος που επιθυμεί να αποκτήσει καθώς βάσει έρευνας που έκαναν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα οι πελάτες που αποκτούν κάποιο ΙΧ με 0% προκαταβολή είναι εκείνοι που δεν καταβάλουν τις δόσεις τους μετά την πάροδο 6 μηνών ή ακόμη και λιγότερο καθώς το μόνο που έχουν να χάσουν είναι το αυτοκίνητο που ουσιαστικά δεν τους έχει στοιχίσει τίποτα...
ΣΕΕΑΕ: Στις 160.000 οι πωλήσεις ΙΧ το 2011
Το μέλος του δ.σ. του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) κ. Ευριπίδης Κωνσταντινίδης δήλωσε χαρακτηριστικά στην ?ΗτΣ? πως: ?Το 2010 ήταν μια πολύ κακή χρονιά για τον κλάδο του αυτοκινήτου και αυτό είχε σαν συνέπεια χιλιάδες λουκέτα και πολλές χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας. Ελπίζουμε με τα μέτρα που ανακοινώθηκαν στα τέλη του 2010 και με κάποιες πιθανόν διορθωτικές κινήσεις που θα λάβουν χώρα μέσα στο 2011 ευελπιστούμε να πάει καλύτερα η αγορά ούτως ώστε να μην κλείσουν άλλες επιχειρήσεις του κλάδου, να μην χαθούν άλλες θέσεις εργασίας και τα έσοδα του κράτους που προέρχονται από τον χώρο του αυτοκινήτου να αναπληρώσουν τις διευρυμένες απώλειες του 2010. Οσον αφορά στις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων εκτιμώ πως το 2011 θα ταξινομηθούν περίπου 160.000 ΙΧ εξαιτίας των μέτρων τόνωσης των πωλήσεων.?.