Περισσότερα από 60.000 κατασχεμένα αυτοκίνητα εκποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2010 με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας να δημοπρατούν από 4.000 έως 6.000 ΙΧ κάθε μήνα. Ωστόσο χιλιάδες κατασχέσεις αναμένεται να πραγματοποιηθούν και στο 2011 και θα κυμανθούν σε εξίσου υψηλά επίπεδα εξαιτίας και της έλλειψης ρευστότητας της αγοράς αλλά και της τεράστιας μείωσης της ζήτησης.
Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη της αγοράς οι τράπεζες για να μειώσουν τον αριθμό των κατασχέσεων κατά την διάρκεια του 2010 ενέκριναν μόλις 1 στις 10 αιτήσεις που κατέφθαναν στα υποκαταστήματά τους. Σύμφωνα με πληροφορίες από τραπεζικούς κύκλους η στάση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων το 2011 αναμένεται να είναι σκληρότερη από εκείνη που είχαν πέρσι και κανένα δάνειο δεν πρόκειται να εγκρίνεται από καμία τράπεζα αν ο καταναλωτής δεν καταβάλλει τουλάχιστον το 20% της αξίας του οχήματος που επιθυμεί να αποκτήσει. Μάλιστα σύμφωνα με έρευνα των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων οι πελάτες που αποκτούν κάποιο ΙΧ με 0% προκαταβολή είναι οι πιο ¨επικίνδυνοι¨ καθώς η συντριπτική τους πλειοψηφία δεν καταβάλει τις δόσεις τους μετά την πάροδο 6 μηνών ή ακόμη και μικρότερο χρονικό διάστημα. Αλλωστε οι συγκεκριμένοι πελάτες το μόνο που έχουν να χάσουν είναι το αυτοκίνητο τους, αν το ανακαλύψουν οι δικαστικοί επιμελητές, το οποίο ουσιαστικά δεν τους έχει στοιχίσει τίποτα...
Online δημοπρασίες
Oι ηλεκτρονικές δημοπρασίες κατασχεμένων αυτοκινήτων είναι πλέον γεγονός καθώς βραχίωνας χρηματοπιστωτικού ιδρύματος ξεκίνησε στις 15 Δεκεμβρίου τις ηλεκτρονικές εκποιήσεις οχημάτων στις οποίες όμως μπορούν να συμμετέχουν μόνο έμποροι αυτοκινήτων. Ωστόσο στελέχη του τραπεζικού κλάδου εκτιμούν πως εντός του 2011 θα ανοίξουν επιτέλους οι δημοπρασίες και σε ιδιώτες καταναλωτές με την προϋπόθεση πάντα πως τα κατασχεμένα ΙΧ θα διατίθενται πρώτα προς πώληση στους εμπόρους για δύο συνεχείς δημοπρασίες και αν δεν βρεθεί αγοραστής τότε θα εκποιούνται σε ιδιώτες καταναλωτές.
Σύμφωνα με την ηλεκτρονική φόρμα της Online δημοπρασίας ΙΧ η σελίδα διαθέτει 7 ενότητες εκ των οποίων η πρώτη περιλαμβάνει την τιμή εκκίνησης, η δεύτερη το υψηλότερο χτύπημα που έχει διατεθεί για κάποιο μοντέλο, η τρίτη περιλαμβάνει το επιπλέον ποσό που δίνει κάποιος έμπορος για να το αποκτήσει (ελάχιστη προσφορά ανά χτύπημα 100 ευρώ), η τέταρτη περιλαμβάνει την ενότητα Bidding assistant (βοηθός χτυπήματος), η πέμπτη διαθέτει τον αριθμό κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, η έκτη περιλαμβάνει τη μάρκα, το μοντέλο και τα χαρακτηριστικά του οχήματος (χλμ., χρώμα, 1η άδεια κυκλοφορίας) ενώ στην τελευταία ενότητα αναφέρονται κάποια συμπληρωματικά σχόλια όπως αν έχει κάποιες φθορές (χτυπήματα ή γρατζουνιές).
Ουσιαστικά η εν λόγο κίνηση αποτελεί το πρώτο μεγάλο βήμα των τραπεζών βάσει του οποίου ετοιμάζεται το άνοιγμα των δημοπρασιών κατασχεμένων ΙΧ και σε ιδιώτες καταναλωτές.
2.000 ακυρώσεις!
Η ανακοίνωση και μόνο της επαναφοράς του μέτρου της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων ήταν αρκετή για να προβούν εκατοντάδες έμποροι σε ακύρωση των μοντέλων που είχαν κλείσει στις δημοπρασίες που συμμετείχαν τις προηγούμενες ημέρες. Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες περισσότερα από 2.000 αυτοκίνητα που είχαν ?κλειστεί? από εμπόρους αρνήθηκαν να τα παραλάβουν με την αιτιολογία πως το μέτρο της απόσυρσης θα ρίξει ακόμη περισσότερο τις τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και ζητούσαν επαναδιαπραγμάτευση των τιμών.
Αλλωστε οι έμποροι οι οποίοι συμμετέχουν σε online δημοπρασίες κατασχεμένων αυτοκινήτων γνωρίζον πολύ καλά πως ενόψει του τέλους του 2010 οι τράπεζες θα πρέπει να καταβάλλουν τα Τέλη Κυκλοφορίας των κατασχεμένων ΙΧ ενώ παράλληλα το ημερήσιο κόστος φύλαξης και στάθμευσης έχει αυξηθεί πολύ αγγίζοντας πλέον τα 2 ευρώ για κάθε ημέρα που μένουν ακινητοποιημένα στους τελωνειακούς χώρους.
Πώληση ΙΧ σε τραπεζικούς υπαλλήλους
Το τίμημα που αναμένεται να πληρώσουν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από την επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης φαίνεται πως είναι αρκετά υψηλό στα κατασχεμένα ΙΧ που έχουν στην κατοχή τους ενώ από την άλλη μεριά η στάση των εμπόρων έχει προβληματίσει σχεδόν όλα τα τραπεζικά στελέχη που πραγματικά δεν γνωρίζουν τι να κάνουν τα κατασχεμένα αυτοκίνητα.
Ωστόσο κάποιο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα κοινοποίησε προς όλους τους υπαλλήλους του πως όποιος επιθυμεί μπορεί να αποκτήσει κάποιο κατασχεμένο ΙΧ σε άκρως δελεαστικές τιμές.
Μάλιστα στην επιστολή προς τους υπαλλήλους της αναφέρεται χαρακτηριστικά πως οι ενδιαφερόμενοι θα αποκτήσουν όποιο μοντέλο τους ενδιαφέρει με 30% έκπτωση από τις αναγραφόμενες τιμές εκκίνησης. Σύμφωνα μάλιστα με τη λίστα των οχημάτων προς πώληση τα περισσότερα αφορούσαν σε πολυτελή μοντέλα τα οποία μπορούσαν να αποκτήσουν οι υπάλληλοι της τράπεζες σε άκρως εξευτελιστικές τιμές...
Η πώληση κατασχεμένων ΙΧ σε υπαλλήλους τραπεζών συμβαίνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα και αφορούν κυρίως αντιεμπορικά μοντέλα που δεν χτυπούν οι έμποροι. Ωστόσο θα πρέπει να αναφέρουμε πως η πλειονότητα των συγκεκριμένων αυτοκινήτων που αποκτούν οι τραπεζικοί υπάλληλοι μετά από λίγο καιρό καταλήγουν στις εμπορίες μεταχειρισμένων έναντι του ίδιου ή χαμηλότερου τιμήματος που τα απέκτησαν οι τραπεζικοί υπάλληλοι...?.