Σημειώνεται ότι η εκλογή του κ. Θεοφίλου ως Πατριάρχη Ιεροσολύμων αμφισβητείται από ένα σοβαρό μέρος των Ορθοδόξων Χριστιανών και από νομικούς του Εκκλησιαστικού Δικαίου όπως ο καθηγητής θεολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Σπυρίδων Κοντογιάννης
Λουκή Γ. Λουκαΐδη
Δικηγόρου,
Προέδρου του Διεθνούς Συνδέσμου για την Προστασία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην Κύπρο (από το 1988).
Κατόπιν οδηγιών, από ευσεβείς προσκυνητές των Αγίων Τόπων, επισκέφθηκα τα Ιεροσόλυμα στις 4 Νοεμβρίου 2008. Σκοπός της επίσκεψης μου ήταν να διερευνήσω τις συνθήκες διαβίωσης και της γενικής μεταχείρισης που τυγχάνει ο Μακαριώτατος Ειρηναίος. Όταν έφθασα, αμέσως μετέβηκα στο Πατριαρχείο όπου συνάντησα τον Πατριάρχη Θεόφιλο στο γραφείο του και του εξήγησα τον σκοπό της επίσκεψης μου. Αυτός μου είπε ότι είχε ακούσει για μένα από τον Πρέσβη της Κύπρου στο Ισραήλ και – επομένως- θα μου επέτρεπε να δω τον Μακαριώτατο Ειρηναίο που διέμενε μέσα στα κτίρια του Πατριαρχείου σε ένα κελί το οποίο ήταν κλειδωμένο από έξω. Ο Θεόφιλος μου είπε ότι κάποιος θα με συνόδευε για να ανοίξει την πόρτα και θα έμενε μαζί μου κατά την διάρκεια της συνάντησης μου με τον Μακαριώτατο Ειρηναίο. Εγώ κατάλαβα ότι το άτομο που θα συνόδευε θα ήταν κάποιος αστυνομικός. Υπέδειξα στον Θεόφιλο ότι δεν θα ήταν σωστό κάποιο τρίτο πρόσωπο να είναι παρών στην συνάντηση αυτή, ειδικά έχοντας υπόψη την ιδιότητά μου ως δικηγόρου που ενδιαφερόταν να πάρει πληροφορίες από τον Μακαριώτατο Ειρηναίο για τις συνθήκες διαβίωσής του. Όταν ρώτησα γιατί θεωρούσε αναγκαία την παρουσία κάποιου τρίτου κατά την συνάντησή μου απάντησε ότι θα ήταν χρήσιμο για λόγους ασφαλείας. Στο τέλος πείσθηκε να με αφήσει να συναντήσω τον Μακαριώτατο Ειρηναίο μόνος.
Μέχρι την άφιξη του αστυνομικού που θα με συνόδευε στο κελί του κ. Ειρηναίου είχα μια συνομιλία με τον κ. Θεόφιλο σχετικά με τις συνθήκες διαμονής του κ. Ειρηναίου στο Πατριαρχείο. Ο κ. Θεόφιλος εκφραζόταν με ένα ήρεμο αλλά εχθρικό τρόπο όταν μιλούσε για τον κ. Ειρηναίο. Είπε ότι ο κ. Ειρηναίος δεν έπρεπε να διαμένει στο Πατριαρχείο διότι είχε εκθρονιστεί και καθαιρεθεί από το αξίωμα του ως Πατριάρχης με αποτέλεσμα αυτή την στιγμή να είναι ένας απλός μοναχός και σαν τέτοιος έπρεπε να πάει σε κάποιο μοναστήρι για να περάσει κάποια περίοδο μετάνοιας και ταπείνωσης. Αυτό είπε είναι ο νόμος της εκκλησίας. Του είπα ότι μαζί με τους αυστηρούς κανόνες κάθε νόμου υπάρχουν και οι αρχές της φυσικής δικαιοσύνης και επιείκειας και δεδομένης της «προηγούμενης» ιδιότητας του κ. Ειρηναίου ως Πατριάρχη έπρεπε να δείξουν επιείκεια απέναντί του και να τον αφήσουν να συνεχίσει να ζει στο Πατριαρχείο.
Στη συνέχεια τον ρώτησα αν παρέχεται τροφή στον κ. Ειρηναίο και μου απάντησε ότι ο κ. Ειρηναίος αρνείται να δεχθεί οποιαδήποτε τροφή από αυτούς διότι φοβάται ότι θα τον δηλητηριάσουν. Σε ερώτησή μου , γιατί τον έχουν κλειδωμένο και δεν τον αφήνουν να κυκλοφορήσει ελεύθερα εκτός του κελιού του, μου απάντησε ότι αυτό γίνεται διότι οι υποστηρικτές του κ. Ειρηναίου έρχονται και δημιουργούν φασαρίες. Σε αυτό το σημείο σταμάτησα την συνομιλία διότι αισθάνθηκα ότι η ατμόσφαιρα άρχισε να γίνεται έντονα εχθρική και δεν ήθελα να διακινδυνεύσω τις πιθανότητες μου να δω τον κ. Ειρηναίο. Στο γραφείο του κ. Θεόφιλου, κατά τη διάρκεια της πιο πάνω συνομιλίας, ήταν παρόντες και άλλοι ιερωμένοι.
Ένας οπλισμένος Ισραηλινός αστυνομικός με συνόδευσε μέχρι την πόρτα του κελιού του κ. Ειρηναίου το οποίο ήταν περιτριγυρισμένο με σιδερένια κάγκελα εμποδίζοντας οποιαδήποτε πρόσβαση στον εσωτερικό χώρο. Η όλη εικόνα σου έδινε την αίσθηση ότι βρισκόσουν σε κάποια φυλακή. Όταν άνοιξε η καγκελόπορτα εισήλθαμε σε μια μικρή αυλή που οδηγούσε στην πόρτα του κελιού. Κτυπήσαμε την πόρτα και ο κ. Ειρηναίος εμφανίστηκε και άνοιξε την πόρτα. Ο αστυνομικός έφυγε και εγώ εισήλθα στο κελί του κ. Ειρηναίου. Η εντύπωση μου είναι ότι το κελί αποτελείτο από μία μικρή κουζίνα, αποχωρητήριο, ένα υπνοδωμάτιο και ένα μικρό καθιστικό. Ο κ. Ειρηναίος φαινόταν καταπονημένος και στεναχωρημένος αλλά και ευχαριστημένος που με είδε. Καθίσαμε μαζί στο καθιστικό. Έμεινα εκεί για περίπου τρεις (3) ώρες.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΠΗΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ κ. ΕΙΡΗΝΑΙΟ
Κατά την διάρκεια της συνομιλίας μας μου έδωσε τις πιο κάτω πληροφορίες:
1. Ότι δεν του επιτρεπόταν να βγει από το κελί του.
2. Ότι ήταν κλειδωμένος από έξω, πάνω σε 24ωρη βάση.
3. Ότι δεν επιτρεπόταν σε κανέναν (φίλους, υποστηρικτές, προσκυνητές, ποίμνιο) να τον επισκεφθεί. Αντιλήφθηκα ότι είχε στην διάθεσή του δύο κινητά και ένα σταθερό τηλέφωνο.
4. Του δήλωσαν ότι αν βγει από το κελί του για οποιονδήποτε λόγο, δεν θα του επιτρεπόταν ποτέ να επιστρέψει πίσω.
5. Ότι έζησε σε αυτό το κελί τον περισσότερο χρόνο της ζωής του.
6. Απέρριψε τον ισχυρισμό του Θεόφιλου ότι αρνήθηκε τροφή που του προσφέρθηκε και δήλωσε κατηγορηματικά ότι ποτέ δεν του προσφέρθηκε τροφή από τον Θεόφιλο.
7. Τα τρόφιμα που υπήρχαν στο κελί του τα προμηθεύουν άνθρωποι που τον αγαπούν, εκτιμούν και σέβονται, με διάφορους τρόπους που δεν είναι σωστό επί του παρόντος να αποκαλύψω. Σε κάθε περίπτωση είχε προμήθειες φαγητού στο ψυγείο του και στο κελί του προερχόμενες από φιλικά άτομα και υποστηρικτές του.
8. Ότι δεν του επιτρεπόταν να επισκεφθεί και να λειτουργήσει στην μικρή εκκλησία της Αγίας Θέκλας που βρίσκεται δίπλα στο κελί του.
9. Ότι δεν του προσφέρθηκαν καθόλου διευκολύνσεις όσον αφορά ιατρική περίθαλψη και υπηρεσίες καθαριότητας. Καθαρίζει ο ίδιος το κελί του.
10. Μου δήλωσε κατηγορηματικά ότι η λεγόμενη εκθρόνισή του ήταν και είναι παράνομη και ενάντια σε όλους τους κανόνες του Εκκλησιαστικού Δικαίου της Ελλληνορθόδοξης Εκκλησίας. Σχετικά με αυτό επικαλέστηκε τη γνώμη του κ. Σπυρίδωνα Κοντογιάννη. Καθηγητή Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Κατ΄ ακρίβεια μου έδωσε την ευκαιρία να συνομιλήσω τηλεφωνικώς με τον εν λόγω καθηγητή ο οποίος μου επιβεβαίωσε ότι η λεγόμενη εκθρόνιση του κ. Ειρηναίου ήταν αναπόδεκτος, παράνομη και άκυρη εξ αρχής. Πάνω σε αυτό το θέμα ο κ. Ειρηναίος που μίλησε εκτεταμένα και λεπτομερώς, εξηγώντας μου ότι η λεγόμενη εκθρόνισή ήταν το προϊόν μας σκευωρίας εναντίον του από ανθρώπους και αρχές που δεν τον συμπαθούσαν διότι τους αντιστεκόταν σε θέματα και ζητήματα αρχών και ορθοδοξίας. Απέρριψε την άποψη που δημοσιεύτηκε, δηλαδή ότι πραγματοποίησε αντικανονικές μεταβιβάσεις εκκλησιαστικής περιουσίας του Πατριαρχείου και προκάλεσε οποιονδήποτε έχει αποδείξεις να τις παρουσιάσει. Κατά τον κ. Ειρηναίο κάποιο άτομο ονόματι Παπαδήμας καταχράστηκε και παραποίησε ένα πληρεξούσιο πέρα από ενάντια στις εντολές του κ. Ειρηναίου.
11. Αντίκρουσε τον ισχυρισμό του κ. Θεόφιλου, στο ότι έπρεπε να αποσυρθεί σε κάποιο μοναστήρι μακριά από το Πατριαρχείο παρουσιάζοντας μου γραπτή μαρτυρία ότι αυτό το ίδιο το Πατριαρχείο είναι μοναστήρι.
12. Ο κ. Ειρηναίος δήλωσε κατηγορηματικά ότι είναι ο νόμιμος Πατριάρχης Ιεροσολύμων και αμφισβήτησε το καθεστώς και την εξουσία του κ. Θεόφιλου, για το άτομο του οποίου μου παρουσίασε πληροφορίες, που προέρχονταν από ομάδες Ορθοδόξων Χριστιανών ότι ο κ. Θεόφιλος διέπραξε και διαπράττει πολλές παράνομες και ανήθικες πράξεις.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Είμαι πεπεισμένος ότι ο κ. Ειρηναίος κρατείται απομονωμένος από τον υπόλοιπο κόσμο, κλειδωμένος από έξω σαν φυλακισμένος κάτω από απάνθρωπες , εξευτελιστικές και καταπιεστικές συνθήκες ζωής, χωρίς κανένα λόγο, παράνομα και ειδικά ενάντια στα σχετικά ανθρώπινα δικαιώματα που διασφαλίζονται από πολλές διεθνείς συμβάσεις και πράξεις. Δυστυχώς το κράτος του Ισραήλ δεν επικύρωσε το προαιρετικό πρωτόκολλο του Διεθνούς Συμφώνου των Ηνωμένων Εθνών πάνω στα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα με αποτέλεσμα άτομα κάτω από τη δικαιοδοσία του να στερούνται προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους δυνάμει του Συμφώνου αυτού. Όμως πρέπει να προσθέσω, ότι βάσει των γεγονότων που θεωρώ ως αποδεδειγμένα στην περίπτωση αυτή τα ακόλουθα ανθρώπινα δικαιώματα του κ. Ειρηναίου που απορρέουν από το πιο πάνω Σύμφωνο, παραβιάστηκαν και συνεχίζουν να παραβιάζονται από αυτούς που είναι υπεύθυνοι για την λειτουργία του Πατριαρχείου, ειδικά από τον Θεόφιλο και τις κρατικές αρχές που τον στηρίζουν.
α. « Το δικαίωμα να μην υπόκειται σε απάνθρωπη και εξευτελιστική μεταχείριση»
(Άρθρο 7).
Η μαρτυρία που υποσηρίζει αυτή την παραβίαση, απαρτίζεται από τις συνθήκες
διαβίωσης που επιβάλλονται στον κ. Ειρηναίο με την μορφή της απομόνωσης ,
στέρησης τροφής, στέρησης της ιατρικής περίθαλψης και άλλων αναγκαίων
διευκολύνσεων καθώς και το κλείδωμα του κελιού του από έξω.
β. « Το δικαίωμα στην ελευθερία και ασφάλεια του ατόμου» (Άρθρο 9).
Αυτό αποδεικνύεται από την κατ΄ουσία κράτηση του κ Ειρηναίου στο
Πατριαρχείο και την παρεμπόδιση του κόσμου να τον επισκέπτεται χωρίς την
άδεια του κ. Θεόφιλου, που αποφασίζει επί του προκείμενου με μια απόλυτη και
εν πολλοίς αυθαίρετη διακριτική εξουσία.
γ. «Το δικαίωμα της μη υποβολής σε αυθαίρετη και παράνομη επέμβαση στην
ιδιωτική ζωή και κατοικία» (Άρθρο 17)
Αυτό υποστηρίζεται από τους περιορισμούς σχετικά με την χρήση του κελιού του
και την απειλή απαγόρευσης επιστροφής σε αυτό αν για οποιονδήποτε λόγο φύγει
από αυτό, έστω και προσωρινά.
δ. «Την ελευθερία να εκδηλώσει κάποιος τη θρησκεία του» (Άρθρο 18).
Αυτό αποδεικνύεται από την μαρτυρία ότι δεν επιτρέπεται στον κ. Ειρηναίο να
λειτουργήσει στην Εκκλησία δίπλα από το κελί του ή ακόμα και να την
επισκεφθεί.
Αυτή η έκθεση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για οποιονδήποτε νόμιμο σκοπό και να παραδοθεί σε οποιανδήποτε αρχή, οργάνωση, οργανισμό ή άτομο που μπορεί να ενδιαφέρεται για τις συνθήκες διαβίωσης του κ. Ειρηναίου στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων. Πρέπει να τονίσω ότι η κακή μεταχείριση που δέχθηκε και που συνεχίζει να δέχεται - όπως εξηγήθηκε πιο πάνω – δεν μπορεί σε καμιά ταπείνωση να δικαιολογηθεί ακόμη και αν κάποιος δεχθεί ότι σωστά εκθρονίστηκε για οποιονδήποτε λόγο.
Λουκής Γ. Λουκαΐδης
Δικηγόρος,
Πρόεδρος του Διεθνούς Συνδέσμου για την Προστασία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην Κύπρο (από το 1988).
Πρώην:
* Δικαστής του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (1998-2008)
* Μέλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (1989 – 1998)
* Βοηθός Γενικός Εισαγγελέας της Κυπριακής Δημοκρατίας (1975-1998)
Λευκωσία 08.12.
Οδός Αραούζου 7, 2ος όροφος , 1076 Λευκωσία – Κύπρος
Τκ 20747CY1663
Τηλέφωνο (-357) 22376610,Fax (+357) 22377594