Κυριακή 9 Αυγούστου 2009

Δημιουργούν «υπερυπουργείο» με την ελπίδα ότι θα καταφέρουν να συντονίσουν το κυβερνητικό χάος

Ένα ευρύ πλέγμα ελέγχου, ένα μάτι «μεγάλου αδελφού», απλώνει πάνω από τους υπουργούς του ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής μετά τη διαπίστωση ότι οι μεταρρυθμίσεις στον σκληρό πυρήνα του κράτους καρκινοβατούν λόγω της πλήρους απουσίας συντονισμού των εμπλεκομένων φορέων, με αποτέλεσμα να επικρατεί εικόνα διάλυσης, σύγχυσης και χάους.

Ηδη, γι΄ αυτό τον λόγο έδωσε και το πράσινο φως ώστε να προχωρήσει άμεσα η ανασύσταση της Γενικής Γραμματείας της Κυβερνήσεως, με εκσυγχρονισμό της υποδομής της και πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού, προκειμένου να καταστεί στην πράξη ένα «υπερυπουργείο» το οποίο θα αναλάβει τον έλεγχο του προγράμματος μεταρρύθμισης του Δημοσίου.

Δημιουργούνται ταυτοχρόνως σε κάθε υπουργείο ειδικές ομάδες εμπειρογνωμόνων που θα λειτουργούν πάνω και πέρα από την επίσημη γραφειοκρατία και θα έχουν αποστολή τους την προώθηση του κυβερνητικού έργου. Οι ομάδες αυτές, αν και θα υπάγονται στους υπουργούς, θα συντονίζονται και θα ελέγχονται από τη Γενική Γραμματεία της Κυβερνήσεως που θα έχει και το γενικό πρόσταγμα για την προώθηση ή μη των κυβερνητικών πρωτοβουλιών μέσω των «σχεδίων δράσης» τα οποία υποχρεούνται πλέον να καταρτίζουν όλα ανεξαιρέτως τα υπουργεία ώστε να επιτευχθεί μείωση των δαπανών και τα οποία θα αποστέλλονται για έγκριση στο Μέγαρο Μαξίμου.

Με σχέδιο νόμου που καταρτίστηκε έπειτα από σχετική απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής, υποχρεούνται όλοι οι υπουργοί να καταρτίζουν σχέδια δράσης των υπουργείων των οποίων προΐστανται. Τα σχέδια δράσης ορίζονται ως μια «κατ΄ εξοχήν πολιτική διαδικασία συντονισμού των υπουργείων, με γνώμονα την ταχύτερη, πληρέστερη και συνεπέστερη εναρμόνιση των δράσεών τους με το κυβερνητικό πρόγραμμα και τις προγραμματικές εξαγγελίες της κυβέρνησης». Αρμόδια για την κατάρτιση των σχεδίων είναι τα Κέντρα Τεκμηρίωσης των υπουργείων, που αποτελούν οργανική μονάδα κάθε υπουργείου και υπάγονται απευθείας στον υπουργό. Παρά ταύτα, τα Κέντρα Τεκμηρίωσης θα συντονίζονται από την Κεντρική Μονάδα Ανάλυσης Επιπτώσεων της Γενικής Γραμματείας της Κυβερνήσεως, η οποία και θα επιβλέπει την τήρηση των αποφάσεων που έχουν ληφθεί σε κυβερνητικό επίπεδο.

Στο σχέδιο νόμου που έχει καταρτίσει ο υπουργός Εσωτερικών κ. Πρ. Παυλόπουλος, λόγω του ότι η σχετική μεταρρύθμιση χρηματοδοτείται από το επιχειρησιακό πρόγραμμα Διοικητική Μεταρρύθμιση 2007- 2013 του υπουργείου, προβλέπεται ακόμη ότι «στα Κέντρα Τεκμηρίωσης μπορούν να συγχωνεύονται οργανικές μονάδες που επιτελούν όμοιο ή παρεμφερές έργο ή να μεταφέρονται συναφείς με το έργο της μονάδας αρμοδιότητες άλλων οργανικών μονάδων, να συνιστώνται αναγκαίες για την επιτέλεση του έργου της μονάδας θέσεις τακτικού και ειδικού επιστημονικού προσωπικού και να ορίζονται οι ειδικότητες και τα απαιτούμενα προσόντα του».

Είναι πρόδηλο ότι η Γενική Γραμματεία της Κυβερνήσεως αναλαμβάνει τον συντονισμό του μεταρρυθμιστικού προγράμματος του κυβερνώντος κόμματος για το Δημόσιο, τον έλεγχο των δαπανών των δημόσιων φορέων σε συνεργασία με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και την πολιτική προσωπικού. Υπό την ευθύνη του Γραμματέα της Κυβέρνησης κ. Αργύρη Καρρά έχει τεθεί ήδη η διαδικασία της μείωσης των οργανισμών την οποία εξήγγειλε ο υπουργός Οικονομίας κ. Ι. Παπαθανασίου και η απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης των επιχειρήσεων την οποία παρουσίασε ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κ. Χατζηδάκης. Στα συρτάρια της Γενικής Γραμματείας της Κυβερνήσεως υπάρχουν εισηγήσεις και μελέτες για την αναμόρφωση των οργανισμών όλων ανεξαιρέτως των υπουργείων που βασίζεται στην αρχή: «Μία γενική διεύθυνση πέντε διευθύνσεις, μία διεύθυνση πέντε τμήματα» κτλ. Οπως προκύπτει κατά τ΄ άλλα από τη σχετική απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής οι τομείς στους οποίους θα επικεντρωθούν οι μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης είναι η υγιεινή και η ασφάλεια των εργαζομένων, η αναμόρφωση του συστήματος επιθεωρήσεων εργασίας, η απλούστευση του καθεστώτος απόδοσης του ΦΠΑ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ο επανασχεδιασμός των ασφαλιστικών ταμείων που θα συγχωνευθούν με το ΙΚΑ, η αναμόρφωση του συστήματος των γεωργικών επιδοτήσεων, η ασφάλεια τροφίμων και η ενίσχυση του ρόλου του ΕΦΕΤ κτλ.

Θα δίνουν αναφορά
Τι θα περιλαμβάνουν τα σχέδια δράσης κάθε υπουργείου
Τα σχέδια δράσης τα οποία θα υποβάλλουν οι υπουργοί προς τον Πρωθυπουργό θα πρέπει να περιλαμβάνουν:

* Τις δράσεις που θα επιχειρούνται κάθε έτος. Κάθε δράση, όπως επισημαίνεται, θα συνοδεύεται από μια σύντομη αναφορά στο κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό παρασκήνιό της (ratio) και η επιλογή της θα πρέπει να αιτιολογείται με βάση την κοινωνικοοικονομική της σημασία, την αντιστοίχησή της με το κυβερνητικό πρόγραμμα, τις εκθέσεις των ελεγκτικών και διαβουλευτικών σωμάτων, καθώς και τις υποδείξεις των διεθνών οργανισμών στους οποίους μετέχει η χώρα μας.

* Τα αποτελέσματα τα οποία θα επέλθουν από αυτές τις δράσεις πρέπει να διακρίνονται σε βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα και για την επέλευσή τους θα πρέπει να ορίζονται τα συγκεκριμένα διοικητικά επίπεδα και τα άτομα τα οποία θα λογοδοτούν στην ηγεσία του φορέα που εφαρμόζει το σχέδιο δράσης.

* Τους πόρους (ανθρώπινους, τεχνολογικούς και οικονομικούς) που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων που τίθενται στα σχέδια δράσης. Η ανάλυση των πόρων (ιδίως των οικονομικών) θα συνοδεύεται από ανάλυση κόστους- ωφέλειας (περιγραφική και, κατά περίπτωση, ποσοστικοποιημένη). Η ανάλυση κόστους- ωφέλειας θα υπακούει στην αρχή της αναλογικότητας με βάση την οποία θα αξιολογούνται οι νομικές, οικονομικές, τεχνολογικές, διοικητικές και κοινωνικές λύσεις που προτείνονται με κάθε συγκεκριμένη δράση. * Τις διακινδυνεύσεις. Κάθε δράση θα συνοδεύεται από την πρόγνωση και διαχείριση των διακινδυνεύσεών της. Ως διακινδυνεύσεις ορίζονται οι παράγοντες- καταστάσεις είτε τάσεις- που μπορεί να επιδράσουν αρνητικά στην αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα της κάθε δράσης.

* Τους στόχους που θα επιτευχθούν. Οι στόχοι πρέπει να είναι ρεαλιστικοί, συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι και να λαμβάνονται με τη μέγιστη δυνατή συναίνεση του προσωπικού.

* Τις ρυθμίσεις που απαιτούνται για την εφαρμογή των σχεδίων δράσης. Οι ρυθμιστικές παρεμβάσεις θα πρέπει να διακρίνονται σε νέες και παλαιότερες. Οι νέες ρυθμίσεις θα ορίζονται ως προς τον αριθμό τους, το είδος τους (νόμος, προεδρικό διάταγμα, υπουργική απόφαση) και την έκδοση προβλεπόμενων από εξουσιοδοτικές διατάξεις δευτερογενών ρυθμίσεων. Κάθε νέα ρύθμιση θα συνοδεύεται, εκτός των άλλων, και από ανάλυση επιπτώσεων.

* Παρακολούθηση εφαρμογής και συντονισμός. Στο σχέδιο δράσης θα πρέπει να περιλαμβάνεται explicit αναφορά στον τρόπο παρακολούθησης και εφαρμογής των δράσεών του. Η παρακολούθηση της εφαρμογής θα ελέγχεται ιδίως ως προς τα ακόλουθα: πρώτον, στελέχωση μονάδων είτε υπηρεσιών. Δεύτερον, κόστος εφαρμογής της δράσης σε σχέση με το αρχικώς προϋπολογισθέν. Σε περίπτωση απόκλισης πρέπει να γίνεται επαρκής και τεκμηριωμένη αναφορά των λόγων και των προσπαθειών που καταβλήθησαν για την τήρηση του αρχικού προϋπολογισμού. Τρίτον, αναδιοργάνωση υφιστάμενου φορέα είτε δημιουργία νέου σε οποιοδήποτε ιεραρχικό και διοικητικό επίπεδο και με οποιαδήποτε λειτουργία.